Magnesium nuttig tegen behandeling hoge bloeddruk

Magnesium zorgt voor de goede werking van stofwisselingsprocessen.

Algemeen

Chemisch element (een aardalkalimetaal) met symbool "Mg".

Magnesium wordt ook wel het antistress mineraal genoemd. Dit mineraal is een belangrijke voedingsstof voor de hersenen. Het verhoogt de weerstand tegen een drukke levensstijl, depressies, spanningen en gaat geestelijke vermoeidheid tegen.

Magnesium versterkt bovendien het geheugen en het concentratie vermogen. Verder is magnesium betrokken bij het vrijmaken van energie uit de voeding en het goed functioneren van het zenuwstelsel en de spieren.
Regelmatige spierkrampen kunnen bijvoorbeeld aaangeven dat u een magnesium tekort heeft.

Ten slotte is dit mineraal betrokken bij het vormen van sterke botten en tanden en is het werkzaam als co-factor van B- en C vitaminen.

Magnesium is een macro element.


Eigenschappen & Bronnen

Eigenschappen

  • Helpt nier- en galstenen voorkomen.
  • Nuttig bij de behandeling van hoge bloeddruk.
  • Nuttig bij de behandeling van prostaatproblemen.
  • Nodig bij vele lichaamsfuncties, waaronder energieproductie en celdeling.
  • Essentieel voor het doorgeven van zenuwimpulsen.
  • Beschermt tegen hart- en vaatziekten.
  • Helpt bij de behandeling van PMS klachten.
  • Herstelt en onderhoudt de lichaamscellen.
  • Nodig voor de hormoonhuishouding .
  • Helpt bij de behandeling van 'rusteloze benen'.

Natuurlijke bronnen

Magnesium in sojabonenMagnesium komt in bijna alle voedingsmiddelen voor. Het gehalte aan magnesium verschilt per voedingsmiddel. Cacao en bittere chocolade, schelpdieren, garnalen, sojabonen en noten bevatten meer dan 100 milligram magnesium per 100 gram. Ook groene groenten, ongepelde granen en noten zijn rijk aan magnesium. Verder kan drinkwater een belangrijke bijdrage leveren aan de inname van magnesium. Dit is afhankelijk van het magnesium gehalte van het drinkwater.

Hieronder is voor enkele producten de hoeveelheid als percentage van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) weergegeven. Hierbij is bij de berekening uitgegaan van een behoefte van 300 milligram magnesium/dag voor mannen en een behoefte van 250 milligram magnesium/dag voor vrouwen.

Natuurlijke voedingsbronnen % ADH (man) % ADH (vrouw)
Sojabonen (gekookt, 200 gram) 100 120
Tarwebrood (5 sneetjes) 30 40
Pinda's, ongezouten (1 eetlepel) 15 15
Halfvolle melk (1 glas) 10 10
Drinkwater (1 glas) 1 1

 


ADH

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Leeftijd Magnesium (milligram)
0 - 5 maand 40 -60
6 - 11 maand 60 - 80
1 - 3 jaar 80 - 85
4 - 6 jaar 120 - 150
7 - 10 jaar 150 - 200
11 - 18 jaar 250 - 300
Volwassen man 420
Volwassenen vrouw 330
Vrouwen na menopauze 480

Symptonen bij tekort

  • Slap gevoel
  • Vermoeidheid
  • Nerveuze uitbarstingen
  • Wispelturigheid
  • Hyperactiviteit bij kinderen
  • Laag bloedsuikergehalte
  • Hartkloppingen
  • Spierkrampen

Overdosis

Magnesium is giftig voor mensen met nierproblemen of stoornissen in de prikkelgeleiding tussen hartboezem en hartkamer. In andere gevallen dan deze is magnesium veilig. Waarschijnlijk veroorzaken hoge doses opvliegers, dorst, lage bloeddruk, heel soms verlies van de reflexen.