Vitamine E of D-alfa-Tocoferol

Algemeen

Vitamine E speelt een rol in rode bloedcellen en in de celwanden van weefsels in ons lichaam. Nieuw onderzoek toont aan dat Vitamine E mogelijk ook een antioxidant is en de kans op hart -en vaatziekten en kanker kan verminderen. 

Wetenschappelijke naam: D-alfa-Tocoferol

Vitamine E is een in vet oplosbare vitamine. Tocoferol heeft een preventieve werking op veroudering en welvaartsziekten. Het is even als vitamine C een sterke antioxidant (het maakt vrije radicalen onschadelijk). Boven het veertigste levensjaar neemt de natuurlijke weerstand tegen vrije radicalen geleidelijk af. Vanaf deze leeftijd gebruiken steeds meer mensen extra vitamine E, vaak 40 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).

Tocoferol is ook noodzakelijk voor de vorming van rode bloedcellen en de opbouw, herstel en instandhouding van spier- en andere weefsels. Ook beschermt het meervoudige onverzadigde vetzuren die een essentiële bouwstof voor het lichaam zijn.

Eigenschappen

  • Antioxidant
  • Beschermt tegen zenuw aandoeningen
  • Vergroot de weerstand
  • Beschermt tegen hart- en vaatziekten
  • Vermindert PMS-symptomen
  • Behandelt huidproblemen en kaalheid
  • Helpt miskramen voorkomen
  • Werkt als natuurlijke vochtafdrijver
  • Voorkomt verdikt littekenweefsel 

Natuurlijke bronnen 

Vitamine E in granen

Vitamine E komt voor in plantaardige oliën en in plantaardige producten zoals granen, noten, zaden, groenten en fruit. Dierlijke producten zijn relatief arm aan vitamine E.

Natuurlijke voedingsbronnen % ADH (volwassen man)
Zonnebloemolie (1 eetlepel, 10 gram) 65
Noten (handje, 50 gram) 30
Halvarine (voor 4 sneetjes) 20
Ei (1 stuk) 10
Pindakaas (voor 1 sneetje) 10

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Leeftijd Vitamine E (milligram)
0 - 11 maand 0,6 - 0,8
1 - 18 jaar 0,6
volwassenen 10
wangerschap 10
borstvoeding 10

Symptonen bij tekort

niet gekend

Overdosis

Hoge doses kunnen giftig zijn. Neem doses hoger dan 350 mg per dag alleen onder medische begeleiding.