Vitamine D of Cholecaliferol

Algemeen

Vitamine D is essentiëel voor de botvorming en kent ook een dierlijke en een plantaardige variant.

Wetenschappelijke naam: Vitamine D2 of Ergocalciferol.

Vitamine D is een in vet oplosbaar vitamine.
Vitamine D3 wordt in je lichaam gevormd uit cholesterol onder invloed van ultraviolet licht. De anti-rachitise werking van de hoogtezon berust ook op vorming van vitamine D3.
Vitamine D2 wordt ook uit cholesterol gevormd, maar via een andere route en het is plantaardig.
Vitamine D2 en D3 hebben biologisch dezelfde werking. Daarom wordt vitamine D2 ook vaak gebruikt als voedingssupplement.

Voor de ontwikkeling van het skelet, vooral de fosfaat- en kalkstofwisseling, is vitamine D noodzakelijk. De werking van vitamine D is afhankelijk van de aanwezigheid van het pantotheenzuurcomplex.

Gebrek aan vitamine D leidt tot verschillende rachitische, of op rachitis gelijkende veranderingen van het skelet. De basis van de stoornis ligt in de processen bij de groei van het kraakbeen. Daarom zijn gebreken minder opvallend bij volwassenen, maar hebben toch een effect op de steeds plaatsvindende celvervanging. Bepalend voor het ontstaan van schade is de gelijktijdige daling van afbraakprocessen door gebrek aan andere vitaminen waardoor de gevaarlijke pre-rachitische toestand kan ontstaan.

Een overmaat aan vitamine D kan schadelijk werken (hyperavitaminosen). 

Eigenschappen 

  • Beschermt tegen osteoporose
  • Kan helpen bij de behandeling van psoriasis
  • Versterkt het immuunsysteem
  • Kan helpen kanker te voorkomen
  • Noodzakelijk voor sterke tanden en botten

Natuurlijke bronnen

 

De belangrijkste bron voor vitamine D is zonlicht. Bij ruime blootstelling aan zonlicht maakt het lichaam bij de meeste volwassenen voldoende vitamine D aan in de huid. Kinderen tot vier jaar en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben extra vitamine D nodig.

Vitamine D in vette vissoorten

Vitamine D komt van nature uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Deze voedingsmiddelen bevatten echter over het algemeen erg weinig vitamine D. Een uitzondering hierop zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel); zij bevatten iets meer vitamine D. In België wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd tot het niveau van roomboter.

Natuurlijke voedingsbronnen  % ADH (volwassen persoon)
Makreel (1 stuk, 100 gram) 320
Halvarine, margarine (voor 4 sneetjes) 60
Ei (1 stuk) 35
Gehaktbal (1 stuk, 100 gram) 10

Aanbevolgen dagelijkse Hoeveelheid

Leeftijd Vitamine D (microgram)
0 - 11 maand 10 - 15
1 - 6 jaar 5 - 10
7 - 60 jaar 2,5 - 10
60 plus 10
zwangerschap 10
borstvoeding 10

Symptonen bij tekort

  • Rachitis (Engelse ziekte)
  • Botverwekking
  • Pijn in de botten
  • Spierslapte en spierkramp
  • Osteoporose

Overdosis

Vitamine D is het meest giftig van alle vitaminen en leidt tot misselijkheid, braken, hoofdpijn, depressiviteit en nog andere symptomen. Neem niet meer dan maximaal 25 microgram per dag zonder advies van een arts.