Vitamine B5 of pantotheenzuur

Algemeen

Vitamine B5 ofwel Pantotheenzuur speelt een rol in de afbraak van koolhydraten, vetten en sommige aminozuren.

Wetenschappelijke naam: Panthotheenzuur

Vitamine B5 is evenals alle vitamine uit het vitamine B complex, wateroplosbaar.
Pantotheenzuur kan in het lichaam worden omgevormd tot coenzym A (CoA). Dit coënzym breekt het eiwit uit ons voedsel af tot aminozuren. Het stelt uit deze bouwstoffen vervolgens ook weer menselijk eiwit samen.

Coënzym A is ook werkzaam in het omzetten van koolhydraten in lichaamsenergie, onder andere in het begin van de citroenzuurcyclus bij de decarboxylering reactie. 

Eigenschappen

  • Bevordert de genezing van wonden
  • Helpt het lichaam bij het produceren van energie
  • Vermindert stress
  • Reguleert de weerstand
  • Voorkomt vermoeidheid
  • Verlaagt cholesterol en biedt zo bescherming tegen hartkwalen
  • Helpt artritis voorkomen en behandelen
  • Kan kaalheid en grijsheid voorkomen
  • Bepaalde hormonen kunnen alleen gevormd worden als er voldoende vitamine B5 in het lichaam aanwezig is 

Natuurlijke bronnen

 Vitamine B5 in eieren

Vitamine B5 komt in veel verschillende voedingsmiddelen voor: vlees, vis, eieren, aardappelen, melk(producten), groente en fruit.

 

Natuurlijke voedingsbronnen % ADH (volwassen persoon)
Melk (2 glazen) 20
Ei (1 stuk) 15
Rundvlees (1 stuk, 100 gram) 10
Haring (1 stuk) 10
Aardappelen (gekookt, 150 gram) 10
 

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Leeftijd Pantotheenzuur (milligram)
0 - 11 maand 2 - 3
1 - 3 jaar 3 - 5
4 - 10 jaar 5 - 8
11 - 18 jaar 8 - 10
Volwassen 3 - 12

symptonen bij tekort

  • Braken
  • Krampen
  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Verminderde weerstand voor infecties
  • Buikpijn

Overdosis

Er zijn geen schadelijke effecten bekend van vitamine B5, maar neem doses van meer dan 300 mg per dag alleen onder medische begeleiding. Sommige mensen krijgen maagklachten bij doses hoger dan 10 g.