Vitamine B11 of foliumzuur

Algemeen

Vitamine B11 of foliumzuur: Folaat is de algemene benaming voor verbindingen waarvan de nutritionele eigenschappen verwant zijn aan die van foliumzuur

Wetenschappelijke naam: Foliumzuur

Foliumzuur is evenals alle vitamine uit het vitamine B complex wateroplosbaar.
Foliumzuur kan in het lichaam worden omgevormd tot een coënzym dat tetrahydrofolaat (THF) wordt genoemd.

Foliumzuur stimuleert de vorming van maagzuur en is belangrijk voor een goede leverwerking.
Deze vitamine is betrokken bij de stofwisseling van eiwitten en vetten, het is noodzakelijk bij de vorming van rode bloedlichaampjes (het voorkomt bepaalde vormen van bloedarmoede) en het helpt de hersenstofwisseling.
Verder is foliumzuur nodig voor de stofwisseling van DNA en RNA.
Dit vitamine is ook onmisbaar bij celdelingsprocessen van het lichaam en ook daarom wordt aan vrouwen die zwanger zijn of willen worden aangeraden extra foliumzuur te gebruiken. 

Eigenschappen 

  • Verbetert de melkafscheiding
  • Kan helpen beschermen tegen kanker
  • Verbetert de huid
  • Is een natuurlijke pijnstiller
  • Verbetert de eetlust
  • Geeft baby's en kinderen weerstand tegen infecties
  • Is nodig bij de productie van DNA en RNA (de erfelijkheidsmoleculen)
  • Helpt een open ruggetje voorkomen

Natuurlijke bronnen

 

Vitamine B11 in spruitjes

Foliumzuur komt voor in groene groenten, fruit, volkoren producten en in mindere mate in melk en melkproducten.

Natuurlijke bronnen % ADH (volwassen man en vrouw)
Spruitjes (gekookt, 150 gram) 45
Spinazie (gekookt, 150 gram) 40
Broccoli (gekookt, 150 gram) 35
Bruin brood (4 sneetjes) 15
Ei (1 stuk) 10

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Leeftijd Foliumzuur (microgram)*
0 - 11 maand 50
1 - 3 jaar 100
4 - 6 jaar 130
7 - 10 jaar 150
11 - 14 jaar 180
15 - 18 jaar 200
Volwassen 200
Zwangerschap 400
Borstvoeding 350

Symptonen bij tekort

  • Slap gevoel
  • Lusteloosheid
  • Uitzonderlijke moeheid
  • Slapeloosheid
  • Prikkelbaarheid
  • Dementie
  • Mogelijk open ruggetje

Overdosis

Giftig in grote hoeveelheden, het kan ernstige neurologische problemen veroorzaken. Neem deze vitamine niet als u een tekort aan vitamine B12 in de vorm van bloedarmoede hebt. Hoge doses kunnen slapeloosheid veroorzaken en de opname van zink in het lichaam belemmeren.