Koper

Algemeen

Koper is het deel van het donkere pigment in huid en haar en is ook nodig bij de vorming van bloedcellen.

Chemisch element (een overgangsmetaal) met symbool "Cu".

Koper speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van hemoglobine. Dit enzym komt voor in de rode bloedcellen, en bindt zuurstof in de longen zodat het zo in het bloed komt. Koper helpt bij de opbouw van eiwitten en enzymen en het mineraal helpt bij een goede werking van het zenuwstelsel.

Koper is een spoorelement. 

Eigenschappen 

  • Kan kanker helpen voorkomen.
  • Versterkt het immuunsysteem
  • Werkt als antioxidant
  • Beschermt tegen hart- en vaatziekten.

Natuurlijke bronnen 

Koper in garnalen

Koper komt vooral voor in orgaanvlees, zeevis, schaal- en schelpdieren, noten en graanproducten. Ook groente en fruit en cacaoproducten bevatten koper.

Hieronder is voor enkele producten de hoeveelheid als percentage van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) weergegeven. Uitgangspunt is een behoefte van 1,5 milligram koper per dag. Dit is de ondergrens van de ADH voor volwassenen.

Natuurlijke voedingsbronnen % ADH
Hagelslag, puur (voor 1 sneetje) 165
Runderlever (1 stuk, 75 gram) 125
Gepelde garnalen (75 gram) 30
Cashewnoten (1 eetlepel, 20 gram) 30
Tarwebrood (5 sneetjes) 20
 

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Leeftijd Koper (milligram)
0 - 3 maand 0,2
4 - 11 maand 0,3 - 0,7
1 - 3 jaar 0,4 - 1
4 - 6 jaar 0,6 - 1,5
7 - 10 jaar 0,7 - 2
11 - 14 jaar 0,8 - 2,5
15 - 18 jaar 1 - 2,5
Volwassenne 1,1
borstvoeding 1,4

Symptonen bij tekort

  • Bloedarmoede
  • Oedeem
  • Breekbare botten
  • Prikkelbaarheid
  • Verlies van het smaakzintuig

Overdosis

Een overdosis kan leiden tot braken, diaree, spierpijn en dementie maar het giftigheidgehalte is laag.

Het kan ingenomen worden in doses tot 3 milligram (mg).
Voedingssupplement kan het zinkgehalte in het lichaam verlagen en slapeloosheid veroorzaken, wees dus voorzichtig.