Fosfor

Algemeen

Fosfor komt in ons lichaam voor in de form van fosfaat. Fosfaten vormen een fundamenteel bestanddeel van elke levende cel.

Chemisch element (een niet-metaal) met symbool "P".

Fosfor is een belangrijk bestanddeel van botten en tanden. Dit mineraal is onmisbaar voor de goede werking van verschillende hormonen en voor de vitaminen uit het vitamine B-complex. Het zorgt ook voor het goed functioneren van het zenuwstelsel en voor het transport van vetten door het lichaam. Fosfor is een macro element.

Eigenschappen 

  • Vormt botten en tanden
  • Zet suiker om in energie
  • Werkt als co-factor met veel enzymen en activeert vitamine uit het vitamine B complex
  • Verhoogt het uithoudingsvermogen en bestrijdt vermoeidheid.
  • Vormt RNA en DNA

Natuurlijke bronnen

Fosfor on tarwebrood

Fosfor komt bijna in alle voedingsmiddelen voor. Voedingsmiddelen als melk, vis, vlees en brood bevatten relatief veel fosfor. Ook wordt fosfor, als bindmiddel, in de vorm van fosfaatzout toegevoegd aan voedingsmiddelen.

Natuurlijke voedingsbronnen % ADH
Tarwebrood (5 sneetjes) 60
Kipfilet (75 gram) 35
Halfvolle melk (1 glas) 30
Halfvolle yoghurt (1 schaaltje) 25
Witte kool, rauw (200 gram) 10

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Leeftijd Fosfor (milligram)
0-5 maand 300
6 - 11 maand 500
1 - 10 jaar 700
11 - 14 jaar 900
15 - 18 jaar 1000
Volwassenen 800
Vrouwen na menopauze 1000

Symptonen bij tekort

  • Gevoel van slapte
  • Pijn in de botten en gewrichten
  • Algehele matheid
  • Verlies van de eetlust
  • Prikkelbaarheid
  • Neurologische symptomen
  • Spraakproblemen
  • Geestelijke verwarring
  • Bloedarmoede
  • Verlaagde weerstand tegen infecties.

Overdosis

Fosfor kan schadelijk zijn in doses boven de 1 gram per dag. Dit kan leiden tot diaree, verkalking van organen en zacht weefsel en verhindering van de opname van ijzer, calcium, magnesium en zink.