Borium

Algemeen

Chemisch element (een metalloïde) met symbool "B".

Onderzoek toont aan dat borium aan de lijst met essentiële mineralen moet worden toegevoegd. Het wijst erop dat dit sporenelement verantwoordelijk is voor het in balans houden van de calciumspiegel in het lichaam. Op deze wijze zorgt deze stof mede voor de opbouw en instandhouding van sterke botten. Borium wordt tegenwoordig toegevoegd aan calciumpreparaten om botontkalking (osteoporose) te voorkomen. Ook helpt borium de kans op artritis te verkleinen.

Men zegt dat borium het testosteron gehalte bij mannen verhoogt, daarom wordt het door bodybuilders en atleten vaak gebruikt om spieren op te bouwen. Boriumsupplementen worden meestal ingenomen in de vorm van natriumboraat.

Eigenschappen

  • Helpt de kans op artritis verkleinen.
  • Helpt osteoporose voorkomen.
  • Wordt gebruikt om spieren op te bouwen.
  • Uitwendige behandeling van bacterie- en schimmelinfecties.
  • Borium is betrokken bij de stofwisseling van calcium, magnesium en fosfor.

Natuurlijke bronnen

Borium in aardappelen

Goede bronnen van borium zijn: Wortelgroenten zoals aardappelen, pastinaken en wortels die in boriumrijke grond verbouwd zijn. De meeste fruit- en groenten soorten bevatten borium, in vlees en vleesproducten zit geen borium.

Aanbovolen dagelijkse hoeveelheid

Er wordt geadviseerd om 3 mg per dag te nemen om osteoporose te voorkomen. Het kan het beste ingenomen worden met een goed multivitamine- en mineraalpreparaat.

Symptonen bij tekort

  • Groeiachterstand
  • Verhoogde uitwerking van stress op het lichaam

Overdosis

Borium kan schadelijk zijn, symptomen hiervan zijn: rode uitslag, braken, diaree, verminderde bloedcirculatie, shock gevolgd door coma. Symptomen doen zich voor bij ca. 100 milligram.
Fataal is een dosis van 15 tot 20 gram, bij kinderen 3 tot 6 gram.