Zonlicht, belangrijk voor vitamine D

30 juli 2011 - 15:16 Welzijn

Als de zon op uw huid schijnt wordt er melanine geproduceerd, de basis voor het bruinen van de huid.

Melanine werkt als natuurlijke bescherming tegen de UV straling van de zon de zon. Maar deze melanine zorgt voor een beperking van de geproduceerde vitamine D. Dus hoe mer we zonnen, hoe meer melanine aangemaakt wordt en hoe minder vitamine D. Het is dus bijna niet mogelijk om door een teveel aan zonlicht teveel vitamine D binnen te krijgen.

Verder is er ook een positief verband tussen het voorkomen (of verhinderen) van ziektes en het blootstaan aan licht van de zon (zeker als baby of kind). Dankzij het zonlicht vergroot ook het zuurstofgehalte in ons bloed en de capaciteit om zuurstof aan de weefsels te leveren. Ook de hoeveelheid insuline, die we nodig hebben om de bloedsuikerspiegel te regelen, is afhankelijk van het zonlicht.

Tussen november en februari straalt de zon slechts weinig UV-B uit in onze regio. Op de evenaar is de UV-B straling 4 maal sterker dan in de poolgebieden. De hoeveelheid ultraviolette straling die het aardoppervlag bereikt is afhankelijk van waterdamp en stof in de atmosfeer.

Om vitamine D aan te maken hebben we UV-B straling met een golflengte van 290 en 315 nm. Bij ons is die straling het meest aanwezig tussen 9 uur en 15 uur van april tot en met september.

De aanmaak van vitamine D wordt dus beïnvloed door:

  • De plaats waar u woont. Hoe noordelijker hoe minder UV-B straling;
  • De seizoenen. In de winter maakt onze huid hier weinig vitamine-D aan.
  • Huidpigmentatie: Een donkere huid heeft meer ultraviolette straling nodig om vitamine D aan te maken.
  • Hoogte: Hoe hoger, hoe meer UV-B straling.
  • Luchtvervuiling, smog en stof zorgen er voor dat er minder UV-B onze huid bereikt.
  • Leeftijd: Hoe ouder, hoe meer UV-B er nodig is om vitamine D aan te maken.
  • Cholesterol: Voldoende cholesterol is nodig om vitamine D te vormen.

Let OP: Door teveel zon kunt u uw huid uiteraard ook verbranden. Smeer je daarom goed in en blijf indien mogelijk binnen tussen 12 en 15 uur.