Maak je body summer proof in 6 weken!

24 april 2013 - 21:59 Voeding

Wil je er goed uit zien tegen dat de zomer begint? Wacht er dan niet mee. Je hebt nog ongeveer 6 weken, net genoeg tijd om goede resultaten te boeken.

Veel mensen wachten tot het laatste moment om iets aan hun figuur te doen, maar je start er beter nu al mee. Met een crashdieet kan je enkele kilo's verliezen op enkele dagen, maar dat is geen gezonde en duurzame manier om iets aan je lijn te doen.

Een gezond tempo om gewicht te verliezen is ongeveer 0.5 a 1 kg per week. Als je een halve kilo per week wilt verlezen, moet je zorgen dat je minder calorieën inneemt dan dat je er eet. Een halve kilo vet bestaat uit ongeveer 3500 kcal dus moet je er voor zorgen dat je per dag 500 calorieën minder eet dan je verbrandt. Dus als je nu start kan je nog 3 tot 5 kg verliezen tegen begin juni. Dit kan genoeg zijn om op het strand te gaan pronken met je lichaam ;). Als zowel dieet als sport kan je ook nog wat extra spieren opbouwen waardoor je lichaam er nog beter uit ziet.

Klaar om te beginnen? Hier zijn enkele tips:

  1. De beste manier om een calorie'tekort' te creëren is door dieet te combineren met sport. Probeer niet enkel één van de twee opties uit. Wie weinig sport zal het moeilijk hebben om 500 kcal minder te eten per dag. Probeer steeds minstens 1200 kcal te eten per dag. Enkel sporten is ook een zware opdracht. Om 500 calorieën extra te verbranden moet je iedere dag een uur non stop zwemmen.
  2. Eet vooral voedsel met veel voedingsstoffen. Deze voeding geeft je het meeste vitamines en mineralen voor het laagste gehalte aan calorieën per hap. Groenten pronken bovenaan de lijst, gevolgd door de proteïne rijke voeding die arm is aan vet (vis, kip, eiwit, proteïne poeder).
  3. Voeg wat proteïne toe aan je maaltijden. Je zal dan minder snel honger krijgen tussen de maaltijden.
  4. Zorgvuldig calorieën tellen is van groot belang, dit wordt vaak niet nauwlettend genoeg gedaan. Dit is waarom maaltijdvervangers zo goed werken, ze zorgen ervoor dat je niet moet gokken hoeveel calorieën je nu gegeten hebt. Je weet exact hoeveel kcal ze bevatten. Neem 2 maaltijdvervangers per dag en probeer als derde maaltijd een proteïne rijke maaltijd met groenten en vlees te eten. Hou je snacks klein maar rijk aan proteïne (proteïne reep, yoghurt, etc) zodat het gokwerk tot een minimum beperkt blijft.