Zeven dieet fouten die u niet mag maken

02 april 2011 - 11:08 Voeding

Laten we eerlijk wezen; gewicht verliezen is niet gemakkelijk. Als dat wel het geval was, zouden we beduidend minder mensen zien worstelen om hun gewicht te verliezen en het lag te houden.

Minder calorieën eten dan je dagelijks verbruikt klinkt als een gemakkelijke formule, maar het accuraat tellen van calorieën (zowel de hoeveelheid die je eet ALS de hoeveelheid die je verbrandt) kost enige oefening. Naast het calorieën tellen, ben ik veel diëters tegen gekomen die met de beste intenties, kritieke fouten maken als het gaat om het samenstellen van hun eigen gezondheidsplannen. Wanneer mensen me vertellen dat ze geen gewicht kunnen verliezen, komt dat vaak omdat ze één of meerdere van de volgende dieetfouten maken.

Maaltijden overslaan

Veel mensen denken dat het overslaan van maaltijden een snelle en handige manier is om minder calorieën binnen te krijgen, maar het is zelden een goede tactiek. Het is haast een gegeven dat wanneer je een maaltijd overslaat, je extreem veel trek hebt op het moment dat het tijd is voor de volgende maaltijd. Of je zegt tegen jezelf dat je ‘amper gegeten hebt de hele dag’, en gaat dan overeten. De meest succesvolle diëters eten een kleine maaltijd op geregelde momenten, en nemen een tussendoortje als er meer dan 4 uur tussen de maaltijden zit. 

Niet voldoende proteïne eten

De meeste diëters weten dat groenten de minste calorieën bevatten, dus proberen ze de dag door te komen op weinig andere zaken. Maar zonder voldoende proteïne, krijg je zo weer honger. Proteïne geeft je langer een verzadigd gevoel dan koolhydraten. Zorg er daarom voor dat er proteïne zit in iedere maaltijd en ieder tussendoortje dat je eet.

Niet voldoende koolhydraten eten

Ik weet dat er nog steeds diëters zijn die weinig koolhydraten eten, maar het te veel vermijden van koolhydraten betekent dat je de ‘gezonde’ koolhydraten ook mist; de fruit en groenten die rijk zijn aan antioxidanten. Je hebt de koolhydraten in fruit en groenten nodig om je lichaam brandstof te geven, en de vezels helpen je te ‘vullen’ en je darmflora in evenwicht te houden.

Niet bijhouden wat je eet

Het kan zijn dat je een algemeen eet-plan hebt en dat je wel het gevoel hebt dat je ongeveer weet wat je eet, dus je doet geen moeite om het op te schrijven. Maar je bent sneller geneigd alle kleine extraatjes te vergeten; de kleine bites tussendoor, het tweede portie of de saus waar je net even niet aan gedacht hebt. Schrijf alles op wat je eet, op het moment dat je het eet, om helemaal precies te kunnen zijn. 

Denken dat alle ‘gezond klinkende’ voeding weinig calorieën bevat

Ga er niet vanuit dat je voeding onbeperkt kunt eten omdat er “laag vetpercentage” of “suikervrij” op staat. Alle calorieën tellen, en je moet naar de voedingstabel kijken om er zeker van te zijn hoeveel je er inneemt.

Te veel eten in één keer

Als de meeste van je voeding bestaat uit een ‘snelle hap’ en je bent buiten adem van het traplopen, is er werk aan de winkel. Sommige mensen kunnen daadwerkelijk hun dieet en levensstijl in snel tempo aanpassen, maar de meerderheid van de mensen moeten de zaken stap voor stap doorlopen. Als je van plan bent je complete levensstijl in één keer te veranderen, kan het zijn dat dit mislukt. Voer kleine veranderingen door waar je zeker van bent dat je je eraan kunt houden. Bijvoorbeeld 2 aardappels minder eten per dag, of dagelijks een blokje extra om lopen.

Overschatten hoeveel calorieën je door middel van trainen verbrandt

Studies hebben aangetoond dat mensen het aantal calorieën overschatten met 25%. Wat mensen ook mogen zeggen, een rondje rennen verbrandt de calorieën van een sundae caramel niet. Het kost eerder een single tennissessie van twee uur om dat te doen.