Waarom moeten we voldoende water drinken?

15 maart 2019 - 20:51 Voeding

De meeste mensen hebben ongeveer 2 tot 3 liter vloeistof per dag nodig. De behoefte aan vloeistoffen is natuurlijk afhankelijk van enkele factoren, zoals je leeftijd, geslacht en hoe actief je bent. Algemeen genomen geldt dat je voor iedere 25 kg lichaamsgewicht ongeveer een liter vocht binnen moet krijgen. Voor de meeste mensen komt dat neer op de vaak genoemde suggestie om minstens 8 glazen water per dag te drinken.

Waarom is hydratatie zo belangrijk?

Ongeveer 60-70% van het menselijk lichaam is samengesteld uit water. Daarom kunnen we wel stellen dat water van vitaal belang is om te overleven. Het heeft als functie onze lichaamstemperatuur te reguleren, het speelt een rol bij de spijsvertering en uitscheiding hiervan en het draagt bij aan cognitieve functies* en fysieke prestaties, om er maar een paar te noemen!

 

 

Het maakt niet echt uit welke temperatuur het water heeft dat je drinkt. Wat betreft hydratatie maakt het dus niet uit of de vloeistoffen warm of koud zijn. Ze zullen in dezelfde mate hydrateren, al zal de temperatuur wel van invloed zijn op de snelheid waarmee je het water consumeert. Sommige mensen denken dat ijskoud water helpt gewicht te verliezen. In theorie zou dat kunnen, maar de hoeveelheid calorieën die je zou verbranden is zo klein dat deze vrijwel onbeduidend is. En je zou ook te maken krijgen met de zogenaamde ‘brain freeze’.

 

 

Fruit en groenten kunnen wel 20% of meer van je behoefte aan water leveren. Voedingsmiddelen die veel water bevatten, kunnen ook in grote mate hieraan bijdragen. Als je maaltijden veel fruit en groenten bevatten en je vloeistoffen drinkt bij je maaltijden, dan haal je je waterbehoefte waarschijnlijk al. Er zitten bijna 3 glazen water in een maaltijd die bestaat uit een salade, wat broccoli, zilvervliesrijst en een watermeloen als dessert. Maar veel mensen eten ‘droge’ voeding die vaak bestaat uit bewerkte voedingsmiddelen. Een maaltijd die bestaat uit een cheeseburger en een zak chips bevat nog geen half glas vocht.

 

 

Het drinken van vloeistoffen bij maaltijden is goed: water zal je spijsverteringssappen niet verdunnen of je spijsvertering in welke mate dan ook belemmeren. Het maakt niet uit wanneer je water drinkt, zolang je maar binnenkrijgt wat je gedurende de dag nodig hebt.

 

 

WEETJE

Studies hebben aangetoond dat 1% dehydratatie al kan leiden tot grote veranderingen in je lichaamstemperatuur, terwijl 2% dehydratatie zal leiden tot een significant verlies aan prestaties!**

Drink jij voldoende?

Lukt het jou niet om voldoende te drinken? Probeer eens onze natuurlijke caloriearme dranken zoals de instant kruidenthee of de Herbal Aloë drank.

 

* Het heeft als functie de lichaamstemperatuur te reguleren en draagt bij aan het behoud van het normale fysieke en cognitieve functioneren.
** EFSA Journal 2011;9(4):2075