Voedsel: Vetten, koolyhydraten en proteïnes

13 februari 2013 - 08:17 Voeding

De meeste voeding kan niet ingedeeld worden in één klasse. Voeding is niet enkel vet of proteïnerijk, het is een combinatie van alle 3. Meestal delen we voedsel op in deze drie categorieën, maar de meeste voeding bevat een beetje van elk van deze categorieën. In deze blog post vind je voeding die een goede combinatie is van alle drie de onderdelen.

 Als men over proteïnerijke voeding spreekt, zullen de meeste mensen denken aan tonijn, kip, bonen, eieren en zuivelproducten. Deze voeding bestaat niet enkel en alleen uit proteïnes. Als je vlees, vis of gevogelte eet, consumeer je ook wat vet. Als je melk of yoghurt eet dan eet je niet enkel proteïnes maar ook vetten en koolhydraten. Bonen bevatten ook niet enkel proteïnes, ze zitten ook boordevol koolhydraten in de vorm van vezels

Als we over koolhydraten spreken, dan denken de meeste mensen meteen aan brood, rijst of pasta. deze voeding bestaat inderdaad voor een groot deel uit koolhydraten. Maar granen bevatten ook een kleine hoeveelheid natuurlijke proteïnes en vet. Vegetarische voeding bestaat grotendeels uit koolhydraten maar bevat ook steeds proteïnes en een klein beetje vet.

Olie en boter worden steeds als vette voeding ingedeeld, ook noten en avocado worden door sommigen als vet geclassificeerd. Avocado bevat inderdaad redelijk wat, gezonde, vetten maar het bevat ook heel wat koolhydraten. Als je een hand noten eet zullen de meeste calorieën inderdaad uit vetten voorkomen, maar je zal ook 5 gram proteïnes eten en een kleine hoeveelheid koolhydraten. 

Natuurlijk zijn er enkele uitzonderingen hierop. Fruit, met uitzondering van avocado, bevatten geen vet en slechts enkele bevatten ook proteïnes. Oliën zijn 100% vet, en geraffineerde suiker, honing en ahornsiroop bestaan bijna enkel uit koolhydraten.