Uw voeding bepaalt de toekomst van uw kinderen

20 juli 2009 - 19:57 Voeding

Als ouder moet u één regel in acht houden. Zorgt er voor dat de hoeveelheid calorieën dat uw kind tot zich neemt niet groter is dan de hoeveelheid calorieën die het verbrandt.

35% van de ouders denkt dat een kind meer calorieën nodig heeft dan een volwassen man omdat het nog veel moet groeien en overschat daarmee de energiebehoefte van zijn kind.

Op 6 november 2008 presenteerde Convenant Overgewicht een rapport waaruit blijkt dat steeds meer jonge kinderen te zwaar wegen. Ouders kunnen veel doen om dit te voorkomen.

Ouders die hun kind geen gezond eetpatroon aanleren, kunnen er onbewust voor zorgen dat hun kind als volwassene met overwicht gaat kampen. U kunt het probleem van overgewicht bestrijden door uw kind gezond op te voeden.

Tips die kunnen bijdragen tot de gezondheid van uw kind

  • Zorg dat je kind 3 hoofdmaaltijden eet per dag en maximaal vier keer iets (gezond) tussendoor.
  • Zorg voor variatie! Bij de hoofdmaaltijd kunt u ook iets anders eten dan aardappelen, bijvoorbeeld rijst of pasta. Geef uw kind ook niet altijd hetzelfde fruit, variëren is de boodschap.
  • Wees zeer matig met het geven van frisdrank. Deze bevatten veel suiker en calorieën. Bewaar deze dranken bijvoorbeeld alleen voor het weekend.
  • Dring niet aan! Jonge kinderen eten zoveel als ze nodig hebben en niet meer dan dat. Onbewust passen ze de hoeveelheid die ze eten aan aan de calorieën die ze eerder die dag hebben binnengekregen. Dring je als ouder het eten op, dan verleert je kind deze vaardigheid.
  • Geef geen snoep als beloning anders bestaat de kans dat het kind zichzelf gaat belonen met snoep eens het ouder wordt en snacks zijn gevaarlijke dik makers!
  • Stimuleer ze om meer te bewegen! Laat je kind niet de hele dag tv kijken of computerspelletjes spelen. Het is belangrijk dat je kind veel buiten speelt, stel regelmatig eens voor om te gaan zwemmen of te gaan wandelen in de speeltuin.
  • Geef zelf het goede voorbeeld door gezond te eten en te bewegen!

Zorg dat uw kind voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt

Zoals u weet is een uitgebalanceerde, gezonde voeding van groot belang bij kinderen. We twijfelen er niet aan dat u uw best doet en er voor zorgt dat uw kinderen iedere dag gezond eten, maar bent u er zeker van dat uw kinderen elke dag voldoende vitamines en mineralen binnen krijgen? Hoeveel calcium, ijzer en selenium bijvoorbeeld of hoeveel vitamine A, C, D, E en vitamine B6?

Overgewicht begint steeds vaker op (hele) jonge leeftijd en voorkomen is nog steeds gemakkelijker dan genezen.

Bron: http://www.convenantovergewicht.nl/