Heeft voeding een invloed op uw humeur?

06 december 2009 - 18:37 Voeding

Wetenschappers bestuderen al lang het veband tussen wat we eten en hoe we ons voelen.

Tijdens deze donkere dagen hebben we sneller last van ons humeur en voelen we ons ook sneller futloos .. het winterdipje zeg maar. Met de juiste voeding is het echter mogelijk om er gelukkiger bij te lopen.

Hier een kort lijstje van voedingsmiddelen en hun invloed op uw humeur.

Granen

Granen bevatten veel koolhydraten, deze zijn belangrijk vuur uw energiepijl en uw humeur. Koolhydraten houden de bloedsuikerspiegel en uw energieniveau stabiel.

Noten

Noten bevatten proteïnes en magnesium, een mineraal dat helpt bij het omzetten van suiker in energie.

Mager vlees

Mager vlees (mager varkens- of rundvlees en wit vlees) bevatten veel proteïnes. Ze bevatten ook een stof die het dopaminegehalte in uw hersenen doet stijgen (een gelukshormoon). Daarnaast bevat vlees ook vitamine B12 wat helpt tegen slapeloosheid en depressie.

Zalm

Vette vis zoals zalm bevat veel omega-3-vetzuren. Omega 3 vetzuren zijn goed voor uw hart en houden uw spieren soepel.

Chocolade

Enkele stukjes zwarte chocolade zijn goed voor je humeur. Het ingrediënt theobromine is daar verantwoordelijk voor.

Ontbijt

Het ontbijt overslaan is niet goed voor je humeur en tevens ook ongezond. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat goed en gezond ontbijten ook helpt bij het afslanken.

Regelmatig eten

Door regelmatig te eten, hou je uw bloedsuikerspiegel, energiepeil en humeur stabiel.
Het is wel belangrijk dat er voor gezonde tussendoortjes tussen de maaltijden gekozen wordt!

Sport

Niet sporten kan de kans op het krijgen van een depressie verhogen. Sporten verandert ook de manier waarop uw lichaam voedsel opneemt, waardoor u ook meer energie hebt tijdens de dag. Sporten is dus goed voor uw humeur.

De juiste sportvoeding kan u hierbij ondersteunen.