De beste voeding voor een fit hart

26 februari 2011 - 18:26 Voeding

In Amerika is februari tot de "American heart month" uitgeroepen, om te focussen op een gezondere voeding.

De meeste mensen hebben geen excuus nodig om te feesten. Januari en Februari zijn alle bij vrij drukke maanden. Maar in Amerika is Februari ook de "American Heart month". Dit kunnen we in Europa ook gebruiken, dus laten we volgende maand meedoen aan dit goede initiatief.

 
De gezondheid van je hart wil je waarschijnlijk niet vieren met pizza of chicken wings, dus waarom laat je de wereld niet zien dat je een hart van goud hebt door een heerlijke maaltijd voor een fit hart te bereiden? Breng eerst een toast uit op je gezondheid met een glas champagne. Deze bubbeldrank is niet alleen feestelijk, maar een glas champagne is ook hart-vriendelijk. Net als wijn, is champagne rijk aan polifenolen, natuurlijk voorkomende onderdelen uit druiven die de bloedcirculatie ondersteunen en de bloeddruk verlagen.
 
Begin je maaltijd daarna met een kleurrijke salade. Feloranje wortels, rode tomaten en diepgroene spinazie danken hun felle kleuren aan carotenoïden; een groep van antioxidant pigmenten die het hart helpen door het remmen van de oxidatie van de ‘slechte’ LDL cholesterol in het bloed. Stop ook wat avocado in je salade als bonus. Carotenoïden zijn oplosbaar in vet, dus de gezonde vetten uit de avocado helpen je lichaam om deze stoffen op te nemen. Nog beter: voeg bonen toe aan uw salade, de in water oplosbare vezels helpen om het cholesterol niveau op peil te houden.
 
Gril bij de salade een verse vis. Vis is een van de beste bronnen van hart-vriendelijke omega-3 vetzuren, wat helpt om bepaalde vetten in het bloed, zoals triglyceriden en cholesterol, binnen de perken te houden. Noten van bomen zoals amandelen, walnoten en pistache zijn rijk aan fytosterolen, die helpen het cholesterol te verlagen.
Als je noten eerst licht roostert komen hun natuurlijke smaken beter uit. Strooi ze daarna als topping over de salade.
 
Tot slot is er geen betere afsluiting voor een maaltijd dan chocolade.
 
Natuurlijk voorkomende stoffen in cacao, flavonoiden genaamd, zijn krachtige antioxidanten die de schade van vrije radicalen helpen beperken en het hart beschermen. Hoe donkerder (en dus bitterder) de chocolade, hoe beter het. Dus geniet als toetje van een stukje donkere chocolade, of giet wat gesmolten donkere chocolade over een cocktail van verse bessen voor een dubbel gezond dessert.
Bessen verkrijgen hun mooie rood/paars kleur van anthocyanen, natuurlijke pigmenten die ook een antioxiderende werking hebben.
 
De Nationale Hart Gezondheid Maand is niet echt een ‘kaarten en bloemen’ festijn, maar waarom zou het dan niet gevierd kunnen worden? Het is een perfecte gelegenheid om gezonde voeding in een heerlijke maaltijd te verwerken, waar jij en je geliefden letterlijk ‘het hart van vol’ kunnen eten.