Vijf manieren om voldoende vitamine A te consumeren

03 februari 2013 - 11:57 Voeding

Hier zijn 5 gemakkelijke manieren om voldoende vitamine A te eten: Wortels, sinaasappel sap, spinazie, paprika's en pepers en groentesap. Vitamine A is een "multitasker", omdat bijdraagt tot verschillende lichaamsfuncties. Vitamine A is nodig voor een goed zicht, een gezonde huid, sterke beenderen en delen van het imuunsysteem.

Vitamine A is in 2 vormen beschikbaar. De eerste vorm is kant en klare vitamine A die we in dierlijke producten terugvinden vooral in rood vlees, lever, zuivelproducten, vis en eieren. Deze vorm van vitamine A kan meteen door uw lichaam gebruikt worden, maar je kunt ook met plantaardige voeding voldoende vitamine A eten.

De plantaardige vitamine A zijn niet meteen door uw lichaam bruikbaar ze heten pro vitamine A of caroteen. Hier zijn verschillende vormen van zoals Alfacaroteen en bètacaroteen. Uw lichaam kan deze stoffen gemakkelijk omzetten in vitamine A, indien dit nodig is. Carotenen zorgen ervoor dat plantaardige voeding hun diepe mooie kleuren krijgen.

Als een groente een diepe oranje, rode of groene kleur heeft, dan bevat deze waarschijnlijk caroteen. 

Wortels krijgen hun mooie kleur van bèta caroteen. één wortel is voldoende om uw ADH aan vitamine A te voldoen. Sappen van bijvoorbeeld appelsien en pompoen bevatten ook zeer veel provitamine A. Probeer eens wat pompoen sap toe te voegen aan een proteïne shake om zo meer vitamine A binnen te krijgen. Donkergroene spinazie is ook een goede bron van vitamine A. Als je niet graag spinazie eet, probeer dan eens spinazie van jonge blaadjes. Deze zijn milder van smaak. Paprika's en andere pepers zijn ook goede bronnen van provitamine A, probeer deze eens in plaats van een ongezonde snack. Een groentesapje op basis van wortels, tomaten en eventueel wat spinazie zit boordevol vitamine A, deze kunt u ook eens proberen.

In het algemeen zijn de pro vitamine A in gekookt voedsel gemakkelijker te absorberen, maar rauwe groenten mogen zeker ook gegeten worden. Als je goed kauwt is de pro vitamine A van rauwe groenten ook gemakkelijk opneembaar.