Het verschil tussen dierlijke en plantaardige proteïnes

23 oktober 2012 - 21:33 Voeding

We hebben deze proteïnes nodig om belangrijke proteïnes in het lichaam te produceren zoals bijvoorbeeld hormonen en enzymes. Proteïnes zijn ook van belang bij het opbouwen en het behouden van spieren. 

 Proteïnerijk voedsel zorgt ook voor een verzadigd gevoel, belangrijk bij een dieet.  Voldoende proteïnes binnen krijgen zou geen probleem mogen zijn, aangezien het zowel in plantaardig als dierlijk voedsel voorkomt. Beide bronnen van proteïnes hebben hun eigen voordelen.

Aminozuren

Zeer eenvoudig gezegd zijn proteïnes kleine bouwstenen voor het lichaam die bestaan uit aminozuren. Van de 20 gekende aminozuren zijn er 8 van essentieel belang voor uw lichaam. Het is belangrijk dat deze in uw dieet voorkomen omdat uw lichaam deze niet zelf kan aanmaken.  Als een voedingsmiddel alle 8 aminozuren bevat wordt dit aanzien als een volledige proteïne. 

Dierlijke proteïnes

Bronnen van dierlijke proteïnes zijn: vis, kip, vlees en zuivelproducten bevatten allemaal complete proteïnes. Dierlijke proteïnes zijn belangrijke bronnen van bepaalde mineralen zoals ijzer en zink. Vis daarentegen is een van de beste omega 3 bronnen. Ook leveren enkel dierlijke proteïnes vitamine B12.

Plantaardige proteïnes

Soja is de meest complete proteïne in de planten wereld. Daarom zijn sojabonen, tofu en soja proteïne poeder uitstekende bronnen van proteïnes. Plantaardige proteïnes zorgen ook voor verschillende soorten mineralen en vitamines, verder zorgt het ook voor bepaalde vezels en antioxidanten die je niet in dierlijk voedsel terug vindt. Plantaardige voeding is over het algemeen ook cholesterol vrij en bevat weinig vet. 

Indien u geen vegetariër bent, raadt men aan om zowel plantaardige als dierlijke proteïnes te consumeren. Zo bekomt u het meest gebalanceerde dieet op vlak van proteïnes.