Vermijd het middag dipje!

02 oktober 2012 - 18:10 Welzijn

Na het middageten kunnen we al eens een dipje krijgen. Gevolg is dat u zich moe voelt of snel geïrriteerd bent omdat uw lichaam naar suiker snakt. U kunt zich hiertegen beschermen door een gebalanceerde lunch te eten.

Indien je op dieet bent doe je je uiterste  best om dit dipje te overwinnen zonder naar ongezonde snacks te grijpen, met veel verlangen kijk je naar het avondeten uit.  Wat je voelt is een dip in je bloedsuikerspiegel. Het suiker in uw bloed is afkomstig van de suikers en de koolhydraten die u eet.

Indien je niet het juiste voedsel eet op het juiste moment kan het voorkomen dat uw lichaam zonder suikers valt. Als dit gebeurt verlangt uw lichaam naar ongezonde voeding, dus moeten we er alles aan doen om deze dip te voorkomen.

Zorg ervoor dat uw lunch proteïnes bevat met een laag vetgehalte om de honger te stillen samen met koolhydraten zodat uw lichaam een constante energiestroom ter beschikking heeft. Enkele goede voorbeelden zijn: Een groenten salade met gegrilde kip, een vegetarische maaltijd of een proteïne shake met fruit. Proteïne shakes kunt u ook als snack eten in de namiddag. Andere snacks zijn een proteïne reep, yoghurt met fruit (zonder toegevoegde suikers), rauwe groenten of een klein blikje tonijn met enkele kerstomaten.

Eet gerust een grotere (gezonde) snack indien u hiermee slaagt de dag te doorkomen zonder dipje.  Zo start u ook niet uitgehongerd aan het avondeten, wat goed is aangezien u het avondmaal best zo klein mogelijk houdt.