Trainingsdip? Lees deze tips

04 januari 2014 - 14:34 Sport

Heeft u een trainingsdip? Lees dan onderstaande tips om weer op weg te geraken!

Denk niet dat u meteen weer zo fit bent als toen u stopte. Fitnessniveaus nemen af als u uw spieren niet blijft gebruiken en niet blijft werken aan uw kracht en uithoudingsvermogen. Wees daarom geduldig en train altijd op een niveau dat geschikt is voor uw huidige fitnessniveau.

Probeer als u net begint om twintig tot dertig minuten per dag te trainen en doe dat op een comfortabele intensiteit. Terwijl u progressie boekt kunt u of de intensiteit verhogen of tien minuten per dag toevoegen.

Gebruik uw lichaamsgewicht voor krachttrainingen en focus echt op de techniek. Voeg iedere week 1 tot 2 kg weerstand toe tot u een intensiteit bereikt die aanvoelt als 7-8 op een schaal van 10 (waarbij 10 het maximaal haalbare voor u is).

Gebruik intervaltraining in uw voordeel. Door rustperiodes in te lassen in uw trainingen kunt u rustig beginnen. Start met meer rust dan daadwerkelijke training en ga langzaam naar een 50/50-verdeling en zelfs iets verder. Als u een verstandige en leuke aanpak hanteert, is het minder waarschijnlijk dat u uw fitnessroutine in de toekomst weer zult verwaarlozen.