7 tips om gezond af te slanken

15 augustus 2009 - 09:39 Voeding

Heeft u het moeilijk om af te slanken of om het diëten vol te houden? Lukt het niet om op gewicht te blijven eens je uw streefgewicht behaald hebt? In dit artikel geven we u 7 eenvoudige tips die het afslanken gezonder en aangenamer maken.

Eet 3 maal per dag en begin met een gevarieerd ontbijt

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag! Door 's ochtends voldoende te eten wordt uw metabolisme op gang gebracht. Dit wil zeggen dat je meer voedingsstoffen kunt verbranden doorheen de dag.

Naast het ontbijt is het ook belangrijk om 1 goede middagmaaltijd en 1 avondmaal te nuttigen. Tussendoor kunnen er een 2 à 3 gezonde snacks gegeten worden in de ochtend en 1 à 2 gezonde snacks in de namiddag.

Beweeg!

Als je beweegt heeft uw lichaam extra energie nodig, energie die uit voedingsstoffen gehaald wordt en dus niet opgeslagen kan worden in uw lichaam.
Probeer dus dagelijks voor wat beweging te zorgen, zeker als je een "zittende job" hebt.

Drink!

Voldoende water drinken is zeer belangrijk om vetten af te breken en alle afvalstoffen snel af te voeren zodat ze niet opgeslagen kunnen worden in uw lichaam.
Drink minstens 2 liter per dag. Je leert jezelf best aan om regelmatig te drinken (door bijvoorbeeld ieder uur een glas te drinken), want als je dorst krijgt ben je eigenlijk al te laat.

Drink bij voorkeur koude dranken. Om de koeling te neutraliseren probeert uw lichaam extra warmte te produceren, wat er voor zorgt dat uw lichaam meer energie produceert en dus voor een verhoogde stofwisseling zorgt.

Eet voldoende vezels

Het is belangrijk om voldoende vezels op te nemen. Vezels stimuleren de darmwerking omdat ze niet afbreekbaar zijn. Op die manier verbruikt uw lichaam veel energie aangezien het de vezels probeert af te breken.

Door voldoende vezels te eten, heb je ook minder last van het hongergevoel omdat vezels uitzetten in de maag en in de darmen.

Tip: Probeer onze multivezel drank of onze vezel en kruiden tabletten.

Beperk de inname van verzadigde vetten & zoete snacks

Het eten van verzadigde vetten draagt niet bij tot het optimaliseren van de stofwisseling. Het is wel belangrijk om voldoende onverzadigde vetten op te nemen omdat deze veel omega 3, 6 of 9 bevatten.

Verzadigde vetten zijn eenvoudig te onderscheiden van onverzadigde vetten: Vet dat hard wordt op kamertemperatuur is een verzadigd vet.

Door zoete snacks te eten komt er op korte tijd veel suiker in het bloed. Uw lichaam is daar niet op afgestemd en zal een soort van paniekreactie ontketenen om zo snel mogelijk uw bloedsuikerniveau te normaliseren, het hormoon insuline zorgt hier voor.

Insuline zorgt voor het transport van het te veel aan suiker naar uw spieren en lever, maar als deze niet snel gebruikt worden, worden de suikers opgeslagen als vetreserve. Door de grote hoeveelheid insuline die vrijkomt zakt uw bloedsuikerspiegel weer razendsnel. Als reactie daarop zullen uw hersenen om suiker vragen, waardoor je de volgende ongezonde snack eet. Zo is de cyclus rond.

Vermijd het hongergevoel en eet niet te weinig

Als je tijdens de 3 hoofdmaaltijden te weinig eet zul je de hele dag last hebben van het hongergevoel en naar ongezonde snacks grijpen.

Ook te weinig eten is een slechte manier om te diëten omdat uw lichaam zich hieraan zal aanpassen en de stofwisseling zal verlagen. Van zodra je dan weer meer gaat eten, komt het gewicht er snel terug bij omdat uw lichaam de toename van voedingsstoffen niet meer verwerkt en dus opslaat als reserve.

Eet zo weinig mogelijk voor het slapen gaan

Het is verstandig om de chips in de kast te laten staan. U zult calorieën opnemen die u niet meer zult opgebruiken voordat u gaat slapen.
Er wordt geadviseerd om 's avonds laat niet meer te eten en naarmate de dag vordert steeds minder koolhydraten en meer eiwitten te eten.

Als je gedurende de hele dag voldoende eet, zul je 's avonds ook minder snel trek hebben in (ongezonde) snacks.

Hulp nodig?

Herba België kan u zeker helpen!

  • Onze afslankprogramma's helpen u om de hele dag gezond te eten. Indien je enkel een gezond ontbijt wenst kan dit met ons ontbijtprogramma.
  • Met onze Isotone Kruidendrank, beschikbaar in 3 verschillende lekkere smaken, is het gemakkelijker om voldoende te drinken als je het moeilijk hebt om water te drinken.
  • Met een supplement van vezel- en kruidentabletten zorgt u ervoor dat u voldoende vezels opneemt.
  • Het innemen van onverzadigde vetten is nog steeds belangrijk voor de opname van omega 3, 6 en 9. Herbalifeline MAX kan u hierbij helpen.
  • Op zoek naar een gezonde snack? In onze shop vindt u er enkele terug.