Het belang van soja proteïne

06 oktober 2012 - 12:13 Voeding

Soja proteïne is proteïne uit de sojaboon. Onderzoek suggereert dat de consumptie van plantaardige producten versus dierlijke producten het cholesterolgehalte helpt te verlagen en het risico op hartziekten vermindert.

Plantaardige eiwitten, zoals soja proteïne, lijken het cholesterolgehalte bij mensen en dieren te verlagen, hoewel het mechanisme waardoor soja proteïne het cholesterolgehalte verlaagt onduidelijk blijft. Verondersteld wordt dat het effect van soja proteïne op het cholesterolgehalte grotendeels te danken is aan de samenstelling van de aminozuren. Maar een aantal non-aminozuurcomponenten in sojaproducten, met name fyto oestrogenen, worden geassocieerd met de verlaging van bloedlipiden.

Onderzoek bij mensen heeft aangetoond dat de consumptie van geïsoleerde soja proteïne met 62 mg isoflavonen door mensen met een hoog cholesterolgehalte heeft geleid tot een verlaging van 10% van het totale cholesterolgehalte.

Voedingsaspect van soja proteïne

  • Soja wordt al lang erkend vanwege het hoge proteïne gehalte en lage hoeveelheid verzadigde vetten. Deze proteïne is plantaardig maar bijna van dezelfde kwaliteit als dierlijke proteïne
  • Sojabonen bevatten bijna 40% proteïne, 20% vet, 35% koolhydraten en 5% mineralen.
  • Soja is een rijke bron van vitamine A, D, E en heeft aanzienlijke hoeveelheden vitaminen B en mineralen zoals ijzer, koper, zink, magnesium en fosfor.
  • Soja is ook een rijke bron van saponinen, isoflavonen en fyto oestrogenen en is een goede bron van antioxidanten (lecithine en vitamine E).

Gezondheidsvoordelen van soja proteïne

soja proteïne heeft veel eigenschappen die gunstig zijn voor de gezondheid

  • Verlaagt het cholesterolgehalte
  • Vermindert de symptomen van menopauze / pos tmenopauze
  • Vertraagt botontkalking bij vrouwen na de overgang
  • Uitstekende bron van eiwitten voor mensen die overgevoelig zijn voor lactose
  • Het hoge aantal vezels en lage glycemische index kunnen helpen bij gewichtsbeheersing.