Proteïnen

17 augustus 2019 - 15:11 Voeding

Proteïnen zijn enkele van de belangrijkste voedingsstoffen in onze voeding. Ze leveren energie aan het lichaam en helpen spieren en botten op te bouwen.

Het lijkt erop dat er overal wel ergens iemand een nieuw dieet promoot dat de kracht van proteïnen benadrukt. Het belang van proteïnen gaat veel verder dan het fysieke uiterlijk of de opbouw van spieren.
Als je spieren wilt behouden of opbouwen*, dan moet je je lichaam voorzien van voldoende proteïnen die je op basis van je behoeften nodig hebt. Op die manier kun je er zeker van zijn dat de benodigde aminozuren uit je voeding komen en dat je niet juist weer spieren gaat afbreken.

Er zijn verschillende redenen waarom het belangrijk is de juiste hoeveelheid proteïnen binnen te krijgen uit je voeding. Eén daarvan is dat proteïnen bijdragen aan het behoud van normale botten. Het tweede voordeel is dat proteïnen, in combinatie met krachttraining, je kunnen helpen je spiermassa te vergroten, wat op zijn beurt je metabolisme verhoogt, zelfs in rust1.
Als je regelmatig beweegt, dan heeft je lichaam meer proteïnen nodig. Vrouwen en mannen zouden tot 30% van hun totale dagelijkse inname aan calorieën moeten halen uit proteïnen.
Dit percentage is afhankelijk van je leeftijd, geslacht en levensstijl.
Je moet gedurende de dag voldoende proteïnen eten en ervoor zorgen dat je ze verdeelt over al je maaltijden.

Formula 1 Shake

Proteïnen: tot 18 g

Een uitgebalanceerde maaltijd die veel proteïnen bevat en maar liefst 21 vitaminen en mineralen.

Pro 20 Select

Proteïnen: 20 g

Een gemakkelijke, op water gebaseerde proteïnedrank met ongeveer 25 vitaminen en mineralen. Heel goed voor onderweg of na een training.

Tri Blend Select

Proteïnen: 20 g

Een proteïnedrank met een clean label. Kan net zoals pro 20 select onderweg of na een training gedronken worden. Is glutenvrij & veganistisch.

H24 Rebuild Strength

Proteïnen: 25 g

Proteïnerijke hersteldrank voor gebruik na krachttraining.

* Proteïnen dragen bij aan de groei en het behoud van spiermassa en aan het behoud van normale botten. 1 Periasamy M, et al. Diabetes Metab J. 2017 Oct; 41(5): 327–336.