10 oplossingen voor een evenwichtiger nieuwjaar

12 januari 2013 - 20:32 Welzijn

Goede voornemens voor het nieuwe jaar? Hieronder 10 tips die u helpen met het behalen van uw doelstelling.

Neem een ontbijt

Mensen die ontbijten behouden eerder een gezond gewicht. Gezond ontbijten helpt u ook om de hele ochtend fit te blijven. Uw hersenen hebben brandstof nodig na een nacht van vasten.

Beweeg meer

Probeer naast uw normale inspanning iedere dag wat extra activiteiten te ondernemen. Neem de trap, ga te voet of neem de fiets om boodschappen te doen, loop rond terwijl u een telefoontje pleegt en loop naar het bureau van een collega toe in plaats van een e-mail te sturen.

Eet niet voor een scherm

Of het nu een computerscherm, Tv-scherm of bioscoopscherm is, als u voor een scherm eet, dan let u niet genoeg op uw voedsel en is het waarschijnlijker dat u meer zult eten, maar er minder van zult genieten.

Stop met eten onderweg

Dat betekend eten in de auto, als u over straat loopt om boodschappen te doen of wanneer u zich 's ochtens aankleedt. Neem de tijd en ga er voor zitten, richt uw aandacht op uw maaltijd en geniet ervan.

Pas op de vloeibare calorieën

Mits de vloeistof uw maaltijd zelf is, moeten vloeistoffen zo vaak mogelijk calorievrij zijn. Verkijg da calorieën uit uw vaste voedsel, niet uit de drankjes. Dat is namelijk een van de makkelijkste manieren om aan overtollige calorieën te komen.

Blijf gehydrateerd

Veel van de processen in uw lichaam hebben water nodig, maar veel mensen drinken er niet voldoende. Houd een kan water of thee bij u en drink er gedurende de dag van.

Zorg dat u iedere keer dat u eet alle macronutriënten binnen krijgt

Voor een uitgebalanceerd dieet is het belangrijk dat er een combinatie van proteïnen, koolhydraten en onverzadigde vetten in iedere maaltijd zit. Als u wat extra proteïnen in uw dieet wilt brengen, probeer dan wat youghurt, noten, proteïnerijke granen, shakes of blikjes tonijn als tussendoortje te eten.

Neem wat fruit of groente bij iedere maaltijd

Fruit en groenten geven u de meeste voedingstoffen met de minste calorieën. En ze zitten vol water en vezels, waardoor ze een vol gevoel geven

Sla geen maaltijden over

Het overslaan van maaltijden werkt slechts zelden als caloriebeperkende maatregel; bij de volgende maaltijd eet u die calorieën vaak er gewoon weer bij. Het is een betere strategie om iedere paar uur een kleine maaltijd of een tussendoortje te eten.

Ga aan de gewichten gangen

Met krachttraining kunt u calorieën verbranden, uw gemoedstoestand verbeteren en het helpt uw botten sterk te houden. U bouwdt er ook spiermassa mee op waardoor u sterker wordt en uiteindelijk kan het ook uw rustmetabolisme verhogen.