Hoe yoga en meditatie je kunnen helpen ontspannen

01 november 2018 - 13:26 Sport

Yoga en mediatie kunnen je helpen ontspannen en tot rust komen. Graag leggen we je kort uit wat je kan verwachten van yoga en meditatie.

 

Rustige yogastretch

Soms is het fijn om na een lange dag te ontspannen met een rustige yogaroutine. Dit is ook een goede manier om de dag te starten — het zorgt ervoor dat je geest leeggemaakt wordt en laat je je dag op een positieve manier beginnen met enkele eenvoudige yogabewegingen.

 

Meditatie

Meditatie is simpelweg een benaming is voor het jezelf loskoppelen van de chaos in je leven. Je probeert ervoor te zorgen dat je geest rust vindt en in een kalme staat van bewustzijn verkeert. Meditatie wordt vaak verkeerd wordt begrepen. Door deze misvattingen worden mensen vaak ontmoedigd om het eens te proberen. Een kennis vertelde me: “Vroeger heb ik wel eens geprobeerd te mediteren, omdat ik een stressvolle baan had waar ik ontzettend lange dagen maakte. Ik ben echter gestopt met meditatie omdat ik dacht dat ik een ontzettend slechte meditator was. Ik kon mijn geest nooit helemaal leegmaken en daardoor raakte ik gefrustreerd en wilde ik stoppen. Maar nu begrijp ik dat het hebben van gedachten simpelweg onderdeel van het proces is.” Veel mensen denken zo en dat is zonde.

 

Net als met alle dingen die betrekking hebben op de gezondheid en fitness zijn er veel verschillende denkrichtingen en methodes. Vandaag dekeb we praktische tips met jullie voor het tot rust brengen van je geest en het terugkijken op je dag met eenvoudig en praktisch meditatieadvies.

 

Eenvoudige do’s en don’ts voor meditatie

 

Denk niet dat je een volledig stille of compleet afgezonderde plaats nodig hebt. In praktijk, en in het bijzonder in een huis met kinderen of op kantoor, is het vinden van volledige stilte bijna onmogelijk.

Je hebt geen speciale uitrusting nodig, zoals een yogamat, bellen of dekens, want je kunt overal mediteren met niets meer dan jezelf. Hoe minder dingen je nodig hebt om te mediteren, hoe gemakkelijker het zal zijn om snel een moment te nemen om te oefenen.

Dwing jezelf niet op een bepaalde manier te ademen, zoals buikademhaling of ademhaling door de neus. Het kan je in het begin zelfs afleiden of ervoor zorgen dat je
licht in je hoofd wordt. Je kunt beginnen te werken aan je ademhalingstechniek op het moment dat je jezelf comfortabel voelt met meditatie. Je ademhaling kan wel een handig focuspunt zijn wanneer je gedachten afdwalen.

Ga niet negatief denken als je boodschappenlijstje of to-do-lijstje opeens door je hoofd begint te spoken. Je gedachten komen op, dat is normaal. Erken ze en focus je dan weer op het gevoel van je ademhaling.

Probeer jezelf af te zonderen van grote afleidingen, zoals telefoons, computerschermen en luidruchtige plaatsen. Draai je bureaustoel weg van je scherm. Als je thuis bent, doe dan de deur van je slaapkamer dicht.

Ga naar een comfortabele plaats waar je ontspannen kunt gaan zitten. Je kunt je ogen openhouden of ze sluiten.
Doe datgene wat jij prettig vindt.

Focus op je ademhaling. Voel de lucht die je lichaam binnenkomt en weer uitstroomt. Wees je eenvoudigweg bewust van je ademhaling en hoe deze aanvoelt zonder deze te sturen.

Probeer je focus rustig en zonder irritatie te verleggen van je boodschappenlijst naar je ademhaling.

Bedenk één of twee sleutelwoorden die je helpen ontspannen of die je een positief gevoel geven.

Probeer één of twee keer per dag 20 minuten stilte voor jezelf te vinden. Onthoud dat meditatie gezien wordt als een oefening, net zoals yoga. Dat betekent dat je daadwerkelijk moet oefenen om de volledige kalmerende effecten ervan te ervaren.