Waarom Omega 3 belangrijk is

28 maart 2010 - 11:27 Voeding

Omega-3 vetzuren uit visolie hebben een imposante reeks van heilzame eigenschappen op hun naam staan. 

  • Vermindering van het risico op hart- en vaatziekten;
  • Het remmen van ontstekingen;
  • Verbetering van gedragsproblemen;
  • Verbetering van de hersenfuncties. 
Dit zijn er slechts enkele uit de reeks. Sinds kort kan er nóg een eigenschap worden toegevoegd. Uit een onderzoek is namelijk gebleken dat omega-3 vetzuren de longfunctie tijdens en na training kan verbeteren.

Omega 3 en de invloed op de longen

Aan het onderzoek, uitgevoerd door wetenschappers van de universiteiten van Urmia (Iran) en Tübingen (Duitsland), deden 40 Iraanse amateurworstelaars mee. Ze werden verdeeld in vier groepen:
  • een groep die naast training dagelijks 1.000 mg visolie kreeg;
  • een placebogroep;
  • een inactieve controlegroep die geen training maar wel visolie kreeg een actieve controlegroep die training en een placebo kreeg.
Na twaalf weken werden allerlei aspecten van de longcapaciteit vergeleken, zoals het longvolume.  In de groep die naast de training ook visolie had gebruikt was het longvolume met 53% toegenomen in vergelijking met de andere groepen. Ook vier andere parameters van de longcapaciteit, waaronder de ademgrenswaarde en de vitale capaciteit bleken sterk te zijn verbeterd.
 
Volgens de onderzoekers zijn deze resultaten van groot belang voor trainers en anderen die trainingsprogramma’s voor amateur- en profworstelaars gebruiken of ontwikkelen. Welk mechanisme precies ten grondslag ligt aan het effect van omega-3 vetzuren op de longfunctie tijdens training moet nog nader worden onderzocht. 
 
Op zoek naar Omega 3 capsules van hoge kwaliteit? Bestel Herbalifeline max Omega 3 capsules!