Nieuwe workouts voor je fitnessroutine

15 januari 2019 - 17:06 Sport

Als je een activiteit omarmt die bestaat uit vrije bewegingen, dan kun je voordelen ervaren die verder gaan dan het fysieke.

Mensen houden zich al honderden jaren bezig met vrije bewegingen, maar als voormalig topsporter en trainer die mensen vaak helpt een specifiek doel te bereiken, is het idee van beweging zonder structuur een nieuw concept voor mij. We zijn in ons leven vaak gevangen in  het volgen van een specifiek plan met structuur, maar soms kan het goed zijn een stap terug te doen en te genieten van het bewegen op een manier die goed voelt.

Als je iemand bent die niet echt blij wordt van lichaamsbeweging, dan kan alleen al actief worden een perfect startpunt voor je zijn. Onthoud dat een beetje lichaamsbeweging beter is dan helemaal niets doen en er zijn heel veel verschillende activiteiten die je eens
kunt proberen, naast de traditionele activiteiten als hardlopen en fietsen. Hier volgen enkele manieren waardoor je thuis of buiten actiever kunt worden…

Dansen

Het enige dat je nodig hebt is muziek. Beweeg je lichaam op de beat van de muziek op een manier die goed voor jou voelt. Er zijn heel veel verschillende stijlen van dansklassen waar je aan mee kunt doen, zoals zumba, ballet of straatjazz, of probeer het thuis eens een keer! Het doel is om te bewegen en op te gaan in het moment, te genieten van de muziek en de omgeving.

Tai Chi

Tai chi is een kunst die instructie en oefening behoeft, maar als je de basis eenmaal doorhebt, dan kan je het op ieder moment doen. Ik heb het zelf geprobeerd en was verbaasd hoeveel geduld en beheersing over je spieren het vergt om je lichaam zo langzaam te laten bewegen. Het heeft een heel lage impact en is perfect voor senioren.

Eenvoudige stretchoefeningen

Zoek een plek en begin met strekken. Je hoeft geen specifieke stretchroutine te doen. Strek gewoon de lichaamsdelen die gespannen voelen en doe dat op een manier die voor jou natuurlijk aanvoelt. Wil je iets verder gaan, probeer dan eens yoga.

Hoepelen

Deze klassieker is erg goed om gespannen spieren los te maken en je kern te verstevigen – en het is nog leuk ook!

Eenvoudige balspelen

Het volgen van een gestructureerde trainingsroutine om specifieke voordelen te behalen is prachtig, maar door af en toe iets anders te doen dan competitieve en progressieve lichaamsbeweging kun je een passie voor iets nieuws ontwikkelen of kun je voorkomen dat je een burn-out krijgt. Kinderen op de speelplaats kunnen als geen ander vrije bewegingen uitvoeren, maar hoe ouder we worden, hoe bewuster we worden van de activiteiten die we, vooral in het openbaar, doen. Daarom moedig
ik iedereen aan om uit je comfortzone te stappen en iets nieuws te proberen.

Werken aan je coördinatie met eenvoudige balspelen is een goede manier om je lichaam te laten bewegen. Simpel gooien en vangen, iets dat je alleen kan doen of met een vriend, is al een goede keuze.

Wandelen

Genieten van je omgeving terwijl je wandelt, is een goede manier om op een rustige manier actief te worden. Wandelen is een activiteit die je op laag niveau kunt doen door voor een ommetje te gaan of die je intensiever kunt maken door over verschillende soorten terrein te wandelen.