Niet eten als je geen honger hebt

03 maart 2013 - 12:17 Voeding

Overal waar je gaat is er een druk om te eten, vecht terug! Het laatste wat we nodig hebben is de druk voelen om meer te eten, maar het komt vaak voor. Enkele jaren terug was er een fastfoodketen in de US die een vierde grote maaltijd probeerde te pushen - "de maaltijd tussen avondeten en ontbijt". Soms is de zin naar een middernacht snack begrijpelijk, als je vroeg je avondmaal eet en lang op blijft bijvoorbeeld, maar er een vierde maaltijd van maken is overdreven, dan klinkt het als iets wat je elke dag nodig hebt. 

De druk om te eten kom je overal tegen en we zijn er gewend aan geraakt. Als je ergens naar toe gaat worden er al snel koekjes boven gehaald, proevertjes in sommige warenhuizen, op restaurant krijg je een "starter" terwijl je een aperitief drinkt enzoverder. Tijdens het shoppen word je ook uitgedaagd om meer eten te kopen dan je eigenlijk wil. "Koop er twee en krijg er één gratis". 

Door deze constante druk om te eten, kost het veel energie en moed om hier niet steeds aan toe te geven. Het is niet gemakkelijk omdat iedereen verwacht dat we het doen. Maar met deze trucjes kan je er beter aan weerstaan!

Eet niet op plaatsen waar je geen eten verwacht

Sommige winkels of banken bieden een koekje te eten aan terwijl je zit te wachten, probeer hieraan te weerstaan ... je was hier niet van plan om te eten. Stel jezelf de volgende vragen "Heb ik honger?", "Wil ik dit wel eten?", "Zou ik er moeite voor doen om dit nu te eten?" in de meeste gevallen zullen de antwoorden in de buurt van "nee", "niet echt"  en "waarschijnlijk niet" liggen.

Let op bij het doen van boodschappen

Tijdens boodschappen moet je aan een hele boel verleidingen weerstaan. Er zijn duizenden producten die je wel zou willen kopen of proeven. Maak op voorhand een boodschappenlijstje, en houd je er aan!! Dit zal er voor zorgen dat je minder impulsaankopen doet. Als je promoties ziet waarbij je bijvoorbeeld 2 producten koopt en 1 gratis krijgt, stel jezelf dan de vraag of je het product kan opslaan. Best buiten uw zicht in een koele berging zodat je er niet toe verleid wordt. Meer in huis hebben, is vaak gewoon meer eten, dus let hiermee op.

Eet op restaurant niet meer dan je gepland had

Probeer op restaurant geen kleine extra's te bestellen of te eten als ze aangeboden worden. Gratis brood of nootjes kosten de uitbaters niet veel maar kunnen wel voor extra centimeters heupen en buik zorgen. Probeer ook te weerstaan aan de extra portie frieten die u kunt bestellen. Als het dessertmenu passeert, doe het dan niet eens open. Als de anderen rond de tafel je pushen, bestel dan gewoon koffie of thee.

Weersta aan eten als je op bezoek gaat bij vrienden

Je zou denken dat dit gemakkelijk is maar eten met de mensen die je kent, heeft ook een emotionele kant. Iemand in de familie heeft veel tijd gespendeerd om dat lekker hapje te maken "speciaal voor jou" en omdat je ze niet wil ontgoochelen voel je je verplicht om het op te eten. Als je er niet in slaagt om toch "nee" te zeggen, vraag dan het kleinste stukje en neem er enkele beten van. Want als je het helemaal opeet, zal men snel een tweede aanbieden.