Hoe kan ik minder eten zonder er last van te hebben?

02 februari 2013 - 16:05 Voeding

Januari is het begin van het nieuwe jaar. De hele maand geven we je kleine tips op uw gewicht onder controle te houden. Vandaag vertellen we hoe je minder kunt eten zonder dat je maag begint te knorren.

Misschien begin je al verbetering te merken, dankzij de tips die we eerder deze maand al gegeven hebben? Maar er zijn nog een aantal andere kleine dingen die u kunt doen. De manier waarop je voedsel serveert heeft bijvoorbeeld ook een invloed op hoeveel je eet.

Eens je uw producten gekocht hebt en gezond gekookt hebt, is het gemakkelijk te denken dat je nu zoveel mag eten als je wilt ... het is toch gezond. Toch moet je hiermee opletten zodat je niet te veel calorieën naar binnen werkt, zelf al eet je gezond.

De gezegde die zegt dat "je ogen groter zijn dan je maag" is hier van toepassing. Wanneer je uw bord vult, vertrouw je op wat je ziet om uw portie te bepalen ... en dit is vaak meer dan wat je kan - of zou mogen - eten. Eens ons bord gevuld is, zijn we geprogrammeerd om ons bord helemaal leeg te eten, veel of weinig maakt niet uit. Je bent klaar met eten als je bord het je verteld ... omdat het leeg is.

Dus met een aantal trucs kunnen we er voor zorgen dat je minder op je bord legt.

Grootte van de pot

Bedien je met om het even wat - van soep tot noten - van een grote pot, en je zult meer op je bord leggen dan als je het voedsel op dient in een kleine pot. En het verschil is niet klein ... we geven ons 45% meer voedsel als de pot waarin we het voedsel opdienen verdubbelt in grootte.

Grootte van de couverts

Je zult jezelf grotere porties geven als de lepel waarmee je je bedient groter is. "Slechts enkele lepels" kunnen al snel oplopen als je grote lepels gebruikt.

Grootte van uw bord

Als je een klein bord gebruikt, ziet het er uit alsof het meer voedsel bevat, je ogen vertellen je hersenen sneller dat je voldaan bent. Dus als je probeert te vermageren, eet dan uit kleinere borden.

Grootte van uw glas

Als je minder vloeibare calorieën wilt consumeren, probeer dan eens een glas met een andere vorm. Bij lange smalle glazen ziet het er uit alsof het glas meer gevuld is dan bij brede glazen.

Bord vullen aan het aanrecht in plaats van aan tafel

Als je de potten aan tafel brengt, is het voor iedereen gemakkelijk om wat bij te nemen, maar als je probeert af te slanken is dat net een probleem. Als je je bord aan tafel vult is het te gemakkelijk om nog een klein extraatje te nemen. Vul je borden in het vervolg aan het aanrecht, dan moet je al een extra inspanning doen om nog extra te eten.

Kleur van het bord

Als er ene groot contrast is tussen de kleur van het bord en de kleur van het voedsel, dan is het gemakkelijker om de grootte van de portie te visualiseren en dus is het gemakkelijker om een idee te hebben van hoeveel je eet.

Denk na over wat je eerst neemt

De meeste mensen nemen eerst het meest calorierijke voedsel en dan pas de gezondere dingen. Probeer het eens omgekeerd te doen, neem eerst je portie groenten en dan pas je vlees en aardappelen ... misschien is er niet meer genoeg plaats op je bord voor die dingen.