5 manieren om de loopband aangenamer te maken

01 november 2012 - 14:14 Sport

Denk eens aan de loopband... Word je er gelukkig van of krijg je koude rillingen als je bij jezelf nadenkt hoe je er op afziet?

Als het over de loopband gaat zijn er slechts weinig mensen die er zich 'ok' bij voelen, ofwel ben je er op verliefd, ofwel haat je het! Maar nu het kouder begint te worden en de zon vroeger onder gaat is het voor vele lopers de enige optie om in beweging te blijven.

In noordelijke klimaten doen de koude winters menigte mensen vloeken omdat die winterkilo's er weer bij komen, in beweging blijven helpt dit te voorkomen. Dus hieronder 5 tips om de loopband wat aangenamer te maken.

Speel met de hellingsgraad

Indien je een loopband hebt waarop je de hellingsgraad kunt aanpassen kun je hier plezier aan beleven. Je kunt het lopen op een steile berg simuleren of je kunt doen alsof je in een heuvelachtig landschap loopt. Als je bijvoorbeeld om de 60 seconden de hellingsgraad aanpast gaat de tijd sneller voorbijgaan omdat je je steeds opnieuw moet aanpassen.

Kies je muziek op voorhand

Muziek is motivatie, zeker wanneer het op sporten aankomt.

Hier kan de moderne technologie een handje bij helpen. Je kunt op voorhand een hele playlist samenstellen met muziek die je graag hoort of die je helpen vooruit geraken bij het trainen. 

Doe aan interval training

Steeds aan dezelfde snelheid lopen wordt snel saai. Door af te wisselen in snelheid gaat de tijd snelle voorbij.

Interval training heeft ook andere voordelen. Met interval training  (IT) kun je meer calorieën verbranden in minder tijd. IT kan ook je uithoudingsvermogen verhogen en uw bloedsomloop verbeteren. Vraag hiervoor wel raad aan een expert zodat je op de juiste manier aan interval training doet.

Go funky!

Sommige loopbanden hebben veel leuke functies, de nieuwere types hebben bijvoorbeeld hartslagmeters of calorietellers. Met deze features kun je met jezelf mini uitdagingen aangaan. 
Bijvoorbeeld zo snel mogelijk 100 calorieën verbranden of een zo constant mogelijke hartslag aanhouden. Je kunt ook om de 2 minuten tellen hoeveel calorieën je verbrand hebt en steeds beter proberen doen.

Deel je run op in kleine stukken

Voor je begint kun je je run opdelen in kleinere, beheersbare, stukken.

Indien je met een doel de loopband opgaat is het gemakkelijker vol te houden. Als je graag 10 km wil lopen maar je verveelt je al na 2 km ben je sneller geneigd op vroeg op te geven.  Je kunt dan bijvoorbeeld je run opdelen in 5 stukken van 2 km en zo beetje bij beetje je einddoel naderen.