Hoeveel liter water moet ik per dag drinken?

15 april 2009 - 09:52 Welzijn

Hoeveel water u op een dag moet drinken, hangt uiteraard van verschillende factoren af.

  • Het weer: Heet of vochtig weer doet u meer zweten. Daarom vereisen deze weersomstandigheden een verhoogde opname van water.
  • De hoeveelheid fysieke activiteit: Wanneer u intens sport, zal uw lichaam meer vocht nodig hebben.
  • De hoogte: Hoogtes van meer dan 2500 meter kunnen een versnelde ademhaling teweegbrengen. Uw vochtvoorraad zal hierdoor sneller uitgeput raken.
  • Uw algemene gezondheidstoestand: Wanneer u ziek bent, koorts of diarree heeft, zal u meer moeten drinken.
  • Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven moeten extra vloeistoffen opnemen om voldoende gehydrateerd te blijven.

Aanbevolen wordt dat een vrouw ongeveer 2,7 liter en een man 3,7 liter vocht tot zich neemt per dag. Let wel, dit houdt niet alleen water in, maar ook de overige vloeistoffen die zich in ons voedsel bevinden. 20% van onze totale wateropname komt immers uit voedsel voort.

  1. In ieder geval, wanneer u dorstig bent, is het tijd om te drinken. Wanneer we ouder worden, voelen we ons minder snel dorstig. Belangrijk is dus om tijdig iets te drinken.
  2. Let ook op de kleur van uw urine. Als deze kleurloos of lichtjes geel is, drinkt u voldoende.
  3. Andere tekenen van het drinken van onvoldoende water zijn een droge mond, hoofdpijn en constipatie.

Uiteraard is ook wat u drinkt belangrijk. Water is nog steeds de beste bron voor uw dagelijkse vloeibare behoeften. U kan daarnaast ook melk en verse fruit- en groentesappen drinken. Hoewel ook frisdranken als bron van vocht worden beschouwd, dien je hier rekening te houden met de calorieën, die je lichaam eigenlijk niet nodig heeft. Een andere vloeistofbron is onze isotone kruidenthee die extra nutriënten bevat.

Tenslotte zijn er ook dranken die het afdrijven van vocht verhogen, zoals cafeïne- of alcoholhoudende dranken. Deze maken het moeilijk voor u om voldoende gehydrateerd te blijven.