Breng uw levensstijl in balans


Een evenwichtige, actieve levensstijl gaat net zo goed over uw algemene welzijn als over hoe u er uit ziet. Vraag uzelf het volgende af: weet ik echt wel wat het betekent om gezond te zijn? Is het doel dat ik mezelf gesteld heb realistisch? Dit nummer is er om u te helpen van 2017 een fitter jaar te maken. Geniet er van.

Maak van 2017 het jaar waarin u de weg naar de finish voltooit en ook aan de finish blijft.

Ieder jaar weer, op 1 januari, beginnen mensen over de hele wereld het nieuwe jaar vol motivatie met hun goede voornemens om een verandering door te voeren. Kijkn we echter twee maanden later, dan zijn velen van ons weer teruggevallen in hun oude gewoonten en zijn we de dingen die we probeerden te bereiken uit het oog verloren.

Laten we het dit jaar anders doen. Onderzoek toont aan dat u eerder vast zult houden aan uw plannen als u de steun krijgt van anderen. * Haal uw vrienden dus binnen boord - steun elkaar om op de goede weg te blijven als de motivatie wat wegebt. Kies een soort inspanning waar u plezier in heeft en zorg ervoor dat dit fit worden ook leuk is. Neem kookles en raak gemotiveerd door gezonde recepten. Beloon uzelf. Stel een realistisch doel en maak een plan om dat doel op een gezonde manier te behalen.

En vergeet niet dat uw Herbalife member, Herba België, er is om u te helpen.  Vraag ons naar tips en leg uit waar je over een jaar wil staan. We helpen u starten met het juiste programma, aangepast op uw doelen.

 

Een last van uw schouders

In tegenstelling tot wat de weegschaal u wellicht vertelde, is niet al het gewicht op een gelijke manier opgebouwd. U hebt waarschijnlijk wel eens gehoord dat spieren meer wegen dan vet. Maar daar komt iets meer bij kijken.

Een pond vet weegt hetzelfde als een pond spieren - een pond blijft een pond. Het is echter belangrijk te weten hoeveel ruimte een pond van elk in het lichaam in neemt. Een pond vet neemt meer ruimte in het lichaam in beslag dan een pond spieren; een pond spieren heeft een hogere dichtheid en is compacter.

Als we dat in context plaatsen, dan kunnen we zeggen dat als u begint met lichaamsbeweging en op uw voeding let, u begint met vet te verliezen en spieren op te bouwen. Grammen vet die verloren zijn worden nu vervangen door spiermassa, waardoor uw gewicht wellicht niet verandert of zelfs kan toenemen.

Wat betekent dat nu voor u? Als u op regelmatige basis begint met fietsen, aan yoga gaat doen of met de gewichten in de weer gaat, raak dan niet in paniek als de getalen op de weegschaal tegenvallen! Zolang u een uitgebalanceerd en voedzaam dieet consumeert en daarnaast regelmatig aan lichaamsbeweging doet, dan is het waarschijnlijk dat de verhouding tussen spieren en vet bij u verbetert **. Zorgen voor uw gezondheid en het verbeteren van uw levensstijl is een goede zaak dus focus op hoe u zich voelt in plaats van op uw gewicht.

 

Wat betekent "gezond" voor u?

Veel mensen vallen terug op de Body Mass Index (BMI) met betrekking tot het ideal gewicht en bij het bepalen wat een 'gezond gewicht' voor hen betekent. MAar is het echt wat het zeft te zijn?

De body mass index is berekend op basis van lengte en gewicht en rangschikt u op basis van een nummerike schaal in éé n van de vier categorieën die zeft of: uw gewicht te laag is, u een normaal gewicht heeft, overgewicht of obesitas. Een BMI van 18-25 wordt als normaal beschoud.

BMI is nuttig als eerste evaluatiehulpmiddel, maar houdt geen rekening met uw lichaamsvet of spieren. Alleen maar kijken naar lengte en gewicht is net zoiets als een boek voor de helft lezen en vervolgens raden hoe het zal aflopen. Dat betekent dat BMI niet altijd de juiste methode is.

Laten we eens kijkn naar topsporters om dat beter uit te leggen. Topsporters hebben een significate hoeveelheid spieren en minder lichaamsvet dan de meeste mensen en daarom zou u verwachten dat zij de belichaming van een goede gezondheid zijn. Doordat hun significate spiermassa echter meer gewicht op de weegschaal legt dan dezelfde hoeveezlheid vet ***, worden zij op basis van hun BMI wellicht geclassificeerd als mensen met overgewicht of obesitas.

Het is waarschijnlijk dat mensen die als 'skinny fat' betiteld worden ook onjuist gelcassificeerd worden op basis van hun BMI. Ondanks een hoog vetpercentage is de verhouding tussen hun lichaamsvorm en hun lengte-tot-gewicht ratio in balans. Dat zou dus resulteren in een 'normaal' BMI, wat hun ongezonde lichaamssamenstelling doet verhullen.

Daarom wordt aanbevolen om, wanneer u uw lichaamssamenstelling wilt verbeteren, te focussen op het verminderen van lichaamsvet en het vergroten van de spiermassa door middel van een evenwichtige, actieve levensstijl.

 

De behoeften van uw lichaam

Net zoals een auto werkt uw lichaam het beste op kwalitatief hoogwaardige brandstof. In dit geval is dat energie opgewekt door de voedingsstoffen in uw voeding. Hoe beter de kwaliteit van de voeding die u consumeert, hoe meer energie en voedingstoffen deze levert en hoe beter uw lichaam kan presteren. Neem als voorbeeld proteïnen. Proteïnen zijn niet alleen een hot topic in de wereld van sport en krachttraining, maar zijn essentiële onderdelen van iedere cel in het lichaam en ze worden voor vele functies gebruikt, zoals een bijdrage leveren aan de groei van spiermassa en het behoud van spieren en normale botten.

Onze voedingsfilosofie raadt aan om tot 30% van uw dagelijkse calorieën te consumeren uit proteïnen. Dat kan zijn uit zalm, mager gevogelte, sojabonen, magere zuivelproducten of proteïnerijke Herbalife producten zoals de romige proteïnedrankmix of heerlijke met chocolade overgoten proteïnerepen.

 

 

 

* hersey et al. Prevent. MEd. 2012; 54.

** Garbe, cE. Et al. (2011) American college of sports medicine position stand. Quantity  and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory, muscoskeletal and neuromotor fitness in apparently healthy adults: guidance for prescribing exercise. American College of sports medicine; 43 (7).

*** Vasconcelos, Fdde A et al. (2010). Sensitivity and specificity of the body mass index for the diagnosis of overwicht/obesity in elderly. Cad. Saude Publica; 26 (8).

Laatst gewijzigd op: 15 mei 2017 - 21:27

Vond je dit interessant? Vertel het door of schrijf je in op onze feed of nieuwsbrief!



Reacties

Er zijn nog geen reacties gepost op dit bericht

Reageer

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn.
Je bent momenteel niet ingelogd. Log nu in of registreer.
Het registreren is snel gebeurd en duurt niet langer dan 1 minuut.