Kleine aanpassingen om minder calorieën te eten

14 december 2013 - 19:26 Voeding

In dit artikel laten we zien hoe kleine veranderingen aan uw recepten kunnen leiden tot grote beperkingen in het aantal calorieën. Het wisselen van een paar ingrediënten kan een thuis klaargemaakte maaltijd zoveel gezonder maken.

De eerste stap in het aanpassen van uw recepten is te kijken naar de lijst van ingrediënten en te zien of u op een gezonde manier enkele dingen kunt veranderen om zo de hoeveelheid vet en calorieën te beperken of de voedingswaarde een boost te geven.

  • Zal yoghurt in uw gerecht ook werken in plaats van zure room?
  • Zal kalkoengehakt net zo lekker zijn als varkensgehakt?
  • Kunt u meer vezels toevoegen door de witte rijst te vervangen door zilvervliesrijst?

 

Kunt u stiekem wat fruit in een salde of bijgerecht verwerken? Door vervangende ingrediënten te gebruiken, met bijna dezelfde smaak, kunt u op een makkelijke manier een flink aantal calorieën minder consumeren.

  • Gebruik gestoomde seizoensgroenten met citroen, kruiden, knoflook, uien en specerijen in plaats van altijd maar boter of sausjes te gebruiken.
  • Bevroren groenten en fruit zijn net zo voedzaam en vers, maar minder duur, en stellen u in staat voedsel te eten dat misschien niet het hele jaar beschikbaar is. Groenten zijn cruciaal voor een dieet!
  • Verdubbel de hoeveelheden voor maaltijden die u makkelijk kunt invriezen, zoals soepen, stoofpotten en ovenschotels. op die manier kunt u, wanneer u moe bent en geen zin heeft om te koken, iets makkelijks en gezonds uit de vriezer halen in plaats van een ongezonde afhaalmaaltijd te halen.
  • Voeg gesneden groenten toe aan soepen, chilli, gehaktbrood, ovenschotels, tonijn- of kipsalades en pastasauzen om zo het aantal calorieën te beperken en de voedingswaarde te verhogen.
  • Gebruik donkergroene bladgroenten in plaats van ijsbergsla in salades om zo voor nog meer voedingswaarde te zorgen.