Hou een schoonmaak in uw levensstijl

17 juni 2012 - 16:45 Welzijn

Als het warmer wordt en we iets meer onthullende kleding aantrekken, wordt duidelijk wat de winter heeft aangericht.

 Het ideale moment voor een frisse start en het onder de loep nemen van uw eetpatroon en leefgewoonten. Als u nu enkele eenvoudige dingen aanpast, ziet u er in de zomer geweldig uit.

Probeer elke dag 30 minuten te bewegen

Dit hoeft niet hardlopen of fitness te zijn, het mag iets zijn dat u leuk vindt. Als uw hartslag omhoog gaat en u buiten adem raakt, dan is dat goed! Profiteer van het warmere weer en de lange dagen. Ga naar buiten! Loop een rondje na uw avondeten of fiets naar uw werk. Iedereen zegt te druk te zijn om te sporten, maar 30 minuten per dag is niet zo lang..

Breng variatie aan in wat u eet

Eet verschillende dingen uit de 5 hoofdgroepen (zie hieronder). Dit maakt de maaltijden niet alleen leuker, maar zo geeft u uw lichaam ook alle voedingsstoffen die het nodig heeft om goed te functioneren en energiek te blijven. Eet veel levensmiddelen uit de eerste vier groepen. Eet minder verzadigde vetten en suikers, zoek gezondere alternatieven die onverzadigde vetten bevatten, zoals vette vis, noten, zaden, avocado's, olijfolie en groenten.

Hou bij wat u eet en hoeveel u weegt

Door bij te houden wat u eet en hoeveel u weegt, blijft u gemotiveerd bezig. Door op te schrijven wat u eet, krijgt u een realistisch beeld van wat u gedurende de dag binnenkrijgt. Het is gemakkelijk om kleine tussendoortjes "te vergeten". Als er een paar weken zijn verstreken, kunt u terugkijken en zien wat u bereikt heeft. Dat is een goede manier om uw doelen in het oog te houden.

Probeer niet snel gewicht te verliezen

Een langzaam, stabiel gewichtsverlies van een halve kilo tot een kilo per week is ideaal. Met een crashdieet vliegen de kilo's er misschien sneller af, maar op termijn zult u meer moeite hebben om het strikte dieet vol te houden en kunt u weer terugvallen op uw oude eetpatroon, waardoor de kilo's er weer bij komen. Een halve kilo per week lijkt misschien niet veel, maar na een paar weken zult u het verschil gaan merken.

Drink voldoende

Het drinken van veel water is belangrijk omdat het lichaam ongeveer 1.5 liter vocht verliest per dag. Dit is zelfs meer als het warm is of als u sport. Soms kan een vochttekort als een hongergevoel waargenomen worden. Drink dus voordat u een tussendoortje eet, misschien heeft u wel geen "honger" meer.

Word geen slaaf van de weegschaal

Richt u op de gedragsveranderingen die u wilt doorvoeren en niet wat de weegschaal zegt. Zodra de nieuwe, gezonde eetgewoonten de oude vervangen, komt het met uw gewicht ook helemaal goed.