Waarom zijn groenten cruciaal voor een dieet?

12 augustus 2012 - 16:55 Voeding

Groenten bevatten weinig calorieën. In groenten zit veel water en een beperkte hoeveelheid natuurlijke suikers, waardoor de calorie teller laag blijft staan.

U hoeft zich geen zorgen te maken over hoeveel groenten u eet tijdens een dieet. Sommige groenten bevatten wat meer calorieën, maar vergeleken met andere voedingswaren blijft dit caloriegehalte nog steeds zeer laag. Onthou ook dat groenten ook veel vitamines, mineralen en antioxidanten bevatten die er voor zorgen dat u gezond en fit blijft.

Varieer

Iedere groenten bevat zijn eigen set van voedingsstoffen, dus is het belangrijk dat u veel verschillende groenten eet. Hoe meer water een groente bevat, hoe minder calorieën deze zal bevatten. Als de groente zwaarder weegt, zal die over het algemeen meer calorieën bevatten. Maar onthou dat alle groenten, ongeacht hun kleine calorie inhoud belangrijke eigenschappen hebben.

Een wortel bevat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A.
Een portie broccoli bevat alle benodigde vitamine C.

Tevens bevatten de meeste groenten ook veel natuurlijke vezels, die u een verzadigd gevoel geven.

Let op met sauzen en dressings

Hou de bereiding van groenten eenvoudig en voeg extra smaak toe met kruiden, citroen in plaats van sauzen en kazen. Als u bijvoorbeeld wat kaassaus toevoegt aan uw broccoli of bloemkool bevat een portie al snel dubbel zoveel calorieën. Als u room toevoegt aan uw gezonde gestoomde spinazie bevat een portie al snel 250 kcal extra. Zelfs met olijfolie moet u opletten ... één eetlepel bevat 120 calorieën.