Goede voornemens volhouden

20 januari 2013 - 19:26 Welzijn

Neem geen goede voornemens die je toch niet kunt waarmaken. Het is beter om te starten met kleine aanpassingen beetje bij beetje kan je je doelen bijstellen om zo tevreden terug te kunnen blikken!

Herinner je je nog iets van de voornemens die je vorig jaar gemaakt hebt? Zoals de meeste mensen heb je waarschijnlijk gezegd dat je gezonder ging eten, meer ging sporten of ging stoppen met roken. Is het gelukt? Heb je al je doelen bereikt? Of ben je sterk begonnen om het na enkele weken al weer op te geven? Maar het is al bij al goed dat je goede voornemens neemt, zo neem je toch al de intenties om je lichaam in vorm te houden.

Ook een kleine verbetering is goed

U heeft misschien niet zoveel gesport als je gepland hebt, of minder gezond gegeten dan gehoopt. Maar als je net iets meer traint of net iets gezonder eet dan vorig jaar, heb je toch al een stap genomen in de goede richting. Ieder jaar opnieuw kleine aanpassingen doen aan je gewoonten zorgen op lange termijn voor een mooi resultaat.

Overdrijf niet

Er is niets verkeerd met ambitieus zijn, maar als je te veel in eens probeert, maak je het jezelf lastig. Goede voornemens maken is gemakkelijk, maar je er aan houden is lastig, omdat je dingen anders moet gaan doen. Het duurt lang om slechte gewoonten af te leren, daarom is regelmaat van groot belang. Het is gemakkelijker om kleine, eenvoudige aanpassingen aan je levensstijl vol te houden dan meteen het roer helemaal om te gooien.

Als je bijvoorbeeld je tanden niet dagelijks poetst, denk dan eens na waarom het er niet van komt en wat je kan doen om het in het vervolg wel te doen. Een gebrek aan tijd kan het niet zijn, het duurt slechts enkele minuten. Probeer bijvoorbeeld je tanden te poetsen net na of net voor iets wat je dagelijks doet. Bijvoorbeeld bij het wassen of bij het aantrekken van je pyjama.

Lastige obstakels aan de kant zetten

Hetzelfde geldt voor eetgewoonten. Probeer eens na te gaan waarom je je niet aan je plan houdt, en hoe je het gemakkelijker kan maken. Het is gemakkelijk om te zeggen dat je meer groenten en fruit gaat eten, maar als je geen fruit in huis hebt zal dit niet lukken. Koop dus fruit, maar dit alleen is natuurlijk niet voldoende. Eens je fruit in huis hebt moet je ze ook eten. Leg het fruit dus op een plaats waar je veel komt, zodat je er aan herinnerd wordt dat fruit een goede snack is.

Als je dus van plan bent om je voedingsgewoonten te wijzigen, denk dan al op voorhand eens na hoe je het jezelf gemakkelijker kan maken. Als je nog nooit een gezonde lunch meegebracht hebt naar het werk, zal het moeilijk zijn om dit van de ene dag op de andere dagelijks te beginnen doen. Stel dus een haalbaar doel voorop en denk erover na. Niet iets in de aard van "Ik ga mijn meer meenemen naar het werk." maar "Ik zal mijn lunch twee maal per week meenemen naar het werk". Zo kan je gemakkelijker bepalen of je je doel al dan niet behaald hebt.

Veel Kleine veranderingen maken één groot

Als die gezonde lunch, die je meeneemt naar het werk er voor zorgt dat je 300 kcal minder eet, twee keer per week, dan spaar je al 31 000 kcal per jaar. Dat is een gewicht  van 4 kilo! Als bijvoorbeeld dagelijks een ijsje eet, kan je het ook vervangen door een stuk fruit, na één jaar kan dit al 4.5 kilo verschil maken. Toch veel voor zo'n kleine aanpassing?

Januari is een goed moment om na te denken over veranderingen, maar de veranderingen hoeven niet gigantisch te zijn om een verschil te maken.