Gezonder leven, hoe begin je er aan? 5 tips

07 maart 2012 - 17:58 Welzijn

 Hieronder een aantal tips van Herbalife expert Susan Bowerman die u op de juiste weg helpen.

Nieuw jaar = nieuw begin?

Zoals elk jaar waren er dit jaar weer heel wat mensen met goede voornemens zoals "meer sporten", "gezonder leven" etc. Het nieuwe jaar luidt voor velen een nieuw begin in. Maar de meesten gaan het probleem te agressief te lijf, met te strenge diëten of sportplannen die ze niet kunnen volhouden waardoor de voornemens snel weer opgegeven worden.

Bezint eer ge begint

Het is beter om eerst eens na te denken en uw huidige voedingspatroon en lichaamsbeweging te evalueren. Vervolgens kunt u dan geleidelijk veranderingen doorvoeren, waarvan u weet dat u ze kan volhouden. Het stellen van redelijke doelstellingen, waaraan u kunt voldoen, leidt sneller tot permanente veranderingen in uw levensstijl die op hun beurt weer zorgen voor succesvolle gewichtsbeheersing op lange termijn.

Tip 1: Ontbijt, iedere dag

Als u meestal niet ontbijt, besluit dan voortaan uw dag te beginnen met een gezonde, eiwitrijke maaltijd die de honger weghoudt tot aan de lunch. Eet wat kwark, yoghurt met fruit of een heerlijke proteïne-fruit smoothie, zoals de Formula 1 shake van Herbalife. Snel en gemakkelijk te bereiden 's morgens vroeg, als u niet er niet aan gewend bent om tijd te nemen voor een ontbijt. 

 Tip 2: Eet u vaak iets onderweg?

Maak er dan een gewoonte van om een paar keer per week zelf uw lunch nemen (U kunt ook één a twee keer per week proberen om zelf te koken). Onderzoek heeft aangetoond dat de calorie tellingen op verpakkingen (of in restaurants) niet altijd betrouwbaar zijn. Zo heeft u meer controle over wat u eet, en bespaart u nog wat geld ook.

Tip 3: Sporten

Tijd vinden om te sporten is altijd een uitdaging, maar het is heel belangrijk voor gewichtsbeheersing. Denk aan wat het beste voor u werkt ... Trainen in een groepje of alleen? Wilt u liever 's ochtends of later op de dag sporten?

Bewegen, belangrijk bij gewichtsbeheersing

 Tip 4: Meetbare doelen stellen.

Stel uzelf een meetbaar doel waarvan u weet dat het haalbaar is. Niet alleen "ik ga meer sporten", maar "ik ga drie keer per week een fikse wandeling van 30 minuten maken." Of bepaal hoeveel u elke dag wilt lopen en houd het bij met een stappenteller. Het is heel motiverend om te kunnen zien hoe dicht u bij uw dagelijkse doel bent.

Tip 5: Zorg voor een regelmatig eetpatroon

Volg een paar simpele regels voor een gezonder eetpatroon. Eet voldoende proteïnen in elke maaltijd en elk tussendoortje om de honger langer weg te houden, eet genoeg groenten en fruit, drink veel water en thee en eet zo min mogelijk vet en suiker.