Waaruit bestaat een gezond dieet?

09 maart 2014 - 17:21 Voeding

Iedereen weet dat het belangrijk is om gezond te eten. Maar wat is gezond eten nu eigenlijk? Gezond eten doet u door op verschillende dingen te letten. Zo is het belangrijk er op te letten hoeveel u gebruikt van bepaalde voedingsmiddelen.

Tot slot is variatie één van de sleutelelementen om gezond te eten. Door gezond te eten krijgt u alle voedingstoffen binnen die uw lichaam nodig heeft.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn de grootste macronutriënten en de belangrijkste bron van energie voor het lichaam. Er zijn twee typen koolhydraten: enkelvoudige en complexe koolhydraten.

Enkelvoudige koolhydraten

Enkelvoudige koolhydraten zijn bekend als suikers en kunnen gevonden worden in fruit, honing, cakes en chocolade.De consumptie hiervan beperk je best zoveel mogelijk.

Complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten bestaan uit zetmeel en vezels en worden teruggevonden in granen als volkoren, haver en rijst. Je vindt ze ook terug in zetmeelachtige groenten zoals aardappelen en mais.

Vezels

Vezels zijn onderdeel van complexe koolhydraten die uw lichaam niet kan verteren of absorberen. Vezels spelen een cruciale rol bij het handhaven van een regelmatige stoelgang en een normale darmfunctie. Eenvoudig gezegd helpen ze bij het voorkomen van constipatie. Als u moeit heeft om genoeg vezels binnen te krijgen probeer dan een vezel supplement zoals de Vezel & kruiden tabletten zodat je aan de aanbevolen 25 gram per dag geraakt.

Proteïnen

Proteïnen zijn de belangrijkste bouwstenen van het lichaam, maar kunnen intern niet geproduceerd worden, waardoor we ze iedere dag moeten eten.

Complete proteïnen

De meest complete bronnen van proteïne komen van dierlijke producten of zuivelproducten zoals vlees, gevogelte, vis, eieren, melk of yoghurt. Andere goede bronnen zijn noten en gedroogde erwten of bonen. Complete proteïnen worden bepaald door de kwaliteit van de aminozuren en gemeten met de Protein Digestibility Corrected Amino Acide Score (PDCAAS). Hoe hoger deze score, hoe beter de proteïne kwaliteit. Soja proteïne dat gebruikt wordt in Formula 1 shakes, heeft een van de best mogelijke aminozuurprofielen.

Gezonde vetten

Hoewel het waar is dat u van bepaalde typen vet de inname moet beperken, zijn andere vetten juist weer nodig om uw lichaam goed te laten werken.

Omega 3 vetzuren helpen uw hart gezond te houden. Ons lichaam produceert er niet genoeg van, dus moeten we ze binnenkrijgen uit externe bronnen zoals olieachtige vis. Als uu niet enkele malen per week vis kunt eten, dan kunt u overwegen een visoliesupplement zoals Herbalifeline te nemen.

Micronutriënten

Vitaminen en mineralen helpen energie vrij te maken uit koolhydraten, proteïne en vet en zijn tevens nodig voor de groei en het helpen formeren van sterke botten en tanden. Door gevarieerde en gebalanceerde voeding te nuttigen zou u al de vitamine n en mineralen die uw lichaam nodig heeft binnen moeten krijgen. Als u echter een hectisch leven leidt en het moeilijk vindt om een juiste balans te vinden, kunt u uw lichaam ondersteuning bieden met F2 multivitaminen complex. zo voorziet u uw lichaam van de essentiële vitaminen en mineralen die het nodig heeft.

Hydratatie

60% van het menselijk lichaam bestaat uit water en dus is het van vitaal belang om gezond te blijven.

Waarom hebben we water nodig?

Water transporteert voedingsstoffen naar de cellen en is noodzakelijk voor de afvoer van afvalproducten. Het werkt ook bij het reguleren van de lichaamstemperatuur en als smeermiddel voor gewrichten, organen en weefsels.

Probeer dagelijks 6 tot 8 glazen water te drinken. Als u water te saai vindt, kunt u kiezen voor een caloriearm alternatief zoals Herbal Aloë concentraat om de smaak te verlevendigen

Fysieke activiteit

Last but not least, u moet actief blijven!! Er zijn honderden redenen waarom het goed is actief te zijn. Beweging is goed voor het verminderen van stress en om u productiever te laten voelen op het werk en in het leven zelf. Tenslotte voel je je ook gelukkiger als je sport.