Gewichtsplateau? 5 tips die u kunnen helpen

04 april 2013 - 20:55 Welzijn

Heb je een gewichtsplateau bereikt? Als het niet meer lukt om verder af te slanken waarschijnlijk wel. Volg onze 5 tips om dit plateau te overkomen om zo uiteindelijk uw droomgewicht te behalen.

Eén van de meest frustrerende fases in het afslankproces is het onvermijdelijke gewichtsplateau. Alles gaat goed en plots lukt het niet meer om af te slanken. Ook al doe je je best, de wijzer op de weegschaal beweegt niet meer. Als je ziet dat je week op week niet meer afslankt, heb je waarschijnlijk je gewichtsplateau bereikt. Veel lijners vinden dit een zeer frustrerend moment. Met deze 5 tips kan je gewicht weer verder gaan zakken.

Als je minder calorieën eet, reageert je lichaam alsof er geen voedsel meer binnen komt. Het is dan geprogrammeerd om minder calorieën te verbranden om je te beschermen tegen honger. Uw metabolisme in rust vertraagt, met maximum 10%, maar dat is genoeg om het afslankproces te doen stoppen. Je metabolisme in rust hangt ook af van uw gewicht, dus als je gewicht verminder gaat dit metabolisme ook minder calorieën verbranden.

Dus als je gewicht verliest, heeft je lichaam minder calorieën nodig. Dus om gewicht te blijven verliezen, moet je ofwel nog minder eten, of meer sporten ... Of aanvaarden dat je niet of trager zult vermageren.

Dieetdagboek

Probeer een dieetdagboek bij te houden waarin je in detail opschrijft hoeveel calorieën je inneemt. Als je start met je dieet zal je alles zeer zorgvuldig wegen, maar misschien ben je wat minder strikt geweest? Wees eerlijk met uzelf en vul het dagboek correct in, meten is weten.

2 proteïne maaltijden per dag

Vervang 2 maaltijden per dag met een proteïnerijk dieet om zo binnen je calorielimiet te blijven. Als je je shake maakt, weeg dan ook exact af hoeveel poeder en melk je er in doet. Zo weet je exact hoeveel calorieën je inneemt. Hou de derde maaltijd gezond en overdrijf niet te veel met ongezonde en vette voeding. Als je tussendoor honger krijgt kun je een gezonde snack eten zoals een proteïne reep, groenten of fruit.

Ga minder uit eten

Voor sommige mensen kan dit lastig zijn, maar het kan een groot verschil maken. Als we op restaurant gaan, genieten we graag en eten we meestal meer dan we zelf willen. Deels omdat het eten er zo appetijtelijk uitziet en anderzijds omdat we soms sociale druk voelen. Probeer eens enkele weken minder op restaurant te gaan en kijk of je weer gewicht verliest.

Kweek spieren

Als je spieren kweekt gaat uw metabolisme in rust meer calorieën verbranden. Let wel op: Eens je een tijdje getraind hebt, zal je vorm verbeteren waardoor je minder calorieën gaat nodig hebben om dezelfde prestaties te leveren. Probeer de prestaties dus steeds lichtjes op te drijven.

Correct gewicht behaald

Misschien heb je een geschikt behaald. Spieren wegen meer dan vet en nemen dus minder plaats in. Focus je dus niet enkel op je gewicht maar kijk bijvoorbeeld ook naar je buikomtrek, misschien vermindert deze wel nog?

Lees hier meer tips om je gewichtsplateau te doorbreken.