Gewichtsplateau? Breek erdoor!

17 maart 2013 - 10:13 Welzijn

 Lukt het op een bepaald moment niet meer om af te slanken? Heb je het gevoeld dat je er niet meer op vooruit gaat? U bent niet alleen...

Heb je het gevoel hebt dat je alles juist doet in je dieet en fitnessplan zonder dat het resultaten afwerpt? Dan kunnen de volgende eenvoudige tips je misschien helpen. Er zijn veel mensen die een gewichtsplateau hebben, er zijn veel theorieën over waarom ons lichaam deze tijdelijke frustrerende hindernis meemaken. Maar met een beetje creativiteit kun je deze hindernis overwinnen zodat je weer resultaten kunt boeken.

Start eerst met enkele dagen rust zodat je voldoende energie en wilskracht hebt om hierdoor te geraken. Het is belangrijk dat je hier met een frisse heldere geest aan begint. Het is uiteraard belangrijk dat je een strikt evenwichtig voedingsplan uitvoert maar er bestaat een oud gezegde "dat te veel van het goede niet goed is". Als teveel vraagt van je lichaam is dit ook het geval, je lichaam tot het uiterste drijven kan voor de verkeerde resultaten zorgen. Een gewichtsplateau kan op elk punt in je dieet voorkomen als je geen rustpauze inplant.

3 redenen waarom je je lichaam wat rust moet gunnen.

Voorkom vermoeidheid

Uw lichaam heeft tijd nodig om cellen te regenereren en om zich te herstellen. De meest natuurlijke manier van herstellen is rust. Dus als u zich vermoeid voelt of pijnlijke spieren hebt van het sporten, rust dan. Luister naar uw lichaam.

Natuurlijke cyclus

Topatleten trainen in cycli voor een bepaalde reden. Elke atleet heeft in zijn trainingsplan rustdagen staan. De belangrijkste reden hiervoor is dat vermoeidheid voorkomen wordt, en voorkomen is zoals steeds beter dan genezen. Rusten zorgt er ook voor dat spieren niet overbelast geraken. Top atleten merken op dat hun prestaties beter zijn door soms te rusten. Een uitgerust lichaam kan betere resultaten behalen dan een vermoeid lichaam ... Bij het diëten is dit niet anders.

Ga voor afwisseling

Als je dag in dag uit steeds hetzelfde doet word je minder enthousiast en ga je automatisch mindergoed je plan opvolgen. Door soms eens te rusten is het gemakkelijker om je aan je plan te houden. Denk bijvoorbeeld maar aan een hond die enkele dagen niet buiten geweest is, eens hij buiten is voelt hij zich op en top. Dus als je het dieet enkele dagen laat rusten kan je weer met vol enthousiasme en wilskracht verder gaan.  

Je hebt slechts één lichaam ... luister er naar

Hoewel het een goed idee is om enkele dagen te rusten en het dieet links te laten liggen moet je nu ook niet chips, hamburgers, frieten en pizza gaan eten. Als je zondigt overdrijf dan niet, je kunt je dieet ook gewoon enkele dagen op een lager pitje laten draaien.  Luister naar je lichaam en doe het bij vermoeidheid of futloosheid wat kalmer aan, zodat uw lichaam zich kan herstellen.