Eten voor het slapen gaan, mag het?


Eten voor het slapen gaan hoeft  geen probleem te zijn onder bepaalde voorwaarden. Het hangt er van af ... Hoeveel eet je dan nog? Wat eet je? Eet je omdat je honger hebt of is het een gewoonte? Hoe voel je je als je het laatavond eten eens overslaat?

Over het algemeen eet je beter niet meer voor het slapen gaan, zeker als je gewicht probeert te verliezen. Als je 's avonds eet probeer dan een lichte snack te eten die gemakkelijk verteert. Maar in sommige gevallen kan een laatavondmaaltijd een goede keuze zijn.

Als je probeert aan te komen

Mensen die gewicht proberen aan te komen, hebben meestal maar weinig apeteit en zullen doorheen de dag maar weinig honger hebben en dus niet genoeg calorieën innemen. Net voor het slapen gaan als het avondeten al redelijk goed verteerd is, kunnen ze nog een kleine snack proberen eten.

Als je doorheen de dag caloriearm gegeten hebt

Voedsel die je om negen uur 's ochtends eet is net even vet als voedsel die je om 9 uur 's avonds eet. Dus als je nog wat caloriebudget over hebt aan het einde van de dag mag je gerust nog een lichte, gezonde snack eten

Als je beter slaapt indien je nog iets eet

Het zou kunnen dat je minder goed slaapt als je niets eet voor het slapen gaan. Dat kan. Een kleine snack voor bedtijd kan je hongerhormonen helpen balanceren. Normaalgezien wordt het hongerhormoon ghreline onderdrukt terwijl je eet, en stijgt de productie van leptine, een hormoon die er voor zorgt dat je je voldaan voelt. Als beide hormonen niet in balans zijn, kan het zijn dat je moeilijker slaapt.

Als je sport in de ochtend

Indien je een duursport oefent in de ochtend, kan je een snack eten die veel koolhydraten bevat zodat je wat extra reserves hebt om de dag te beginnen.

Als je spieren kweekt

Met krachttraining train je je spieren .. klinkt logisch. Maar je kunt geen spieren kweken als je lichaam niet genoeg proteïnes opneemt. De bouwstenen van proteïnes, aminozuren, zijn wat je lichaam nodig heeft om spieren op te bouwen. Eens je avondmaal verteerd is, zakt de hoeveelheid aminozuren in je bloedsomloop geduren de de nacht. Dit kan het opbouwen van spieren vertragen. Een recente studie (1) toonde aan dat het drinken van een drink, die veel proteïnes bevat, net voor het slapen gaan, er voor kan zorgen dat je gedurende de hele nacht meer aminozuren in je lichaam hebt, waardoor je 's nachts verder spieren kunt blijven opbouwen.

(1) Res PT et al. Med Sci Sports Exerc 44:1560;2012.

Vond je dit interessant? Vertel het door of schrijf je in op onze feed of nieuwsbrief!



Reacties

Er zijn nog geen reacties gepost op dit bericht

Reageer

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn.
Je bent momenteel niet ingelogd. Log nu in of registreer.
Het registreren is snel gebeurd en duurt niet langer dan 1 minuut.