De kracht van proteïnen

24 december 2012 - 12:07 Voeding

Als één van de belangrijkste groepen voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft, zijn proteïnen iedere dag in ruime hoeveelheden nodig.

 Proteïnen zijn de bouwstenen van al het leven en essentieel voor de groei van cellen en weefselherstel. Proteïnen zijn opgebouwd uit aminozuren, zogenaamde bouwstenen. Vele hiervan zijn essentieel omdat het lichaam ze zelf niet kan maken en ze daarom door de voeding binnengekregen dienen te worden. Als een proteïne alle essentiële aminozuren bevat, wordt het als compleet beschouwd.

Proteïnen kunnen van dierlijke of plantaardige afkomst zijn. Alle proteïnen van dierlijke bron zijn compleet. Plantaardige bronnen, met uitzondering van soja proteïne, worden als incompleet beschouwd, aangezien ze één of twee essentiële aminozuren missen. Twee plantaardige proteïnen kunnen echter complementair zijn - een proteïne kan een aminozuur bieden dat het andere proteïne juist mist, en vice versa. Zo kunnen strikte vegetariërs toch aan hun proteïne behoefte voldoen.

Wat doen proteïnen?

  • Bijdragen aan de groei van de spiermassa
  • Bijdragen aan het onderhoud van de spiermassa
  • Bijdragen aan het behoud van sterke botten

Kies proteïnerijk voedsel met weinig vet, zoals de F1 shakes als ontbijt, kalkoen of kippenborst, eiwitten en vis. Beperk zuivelproducten rijk aan bet, stukken vlees met een hoog gehalte aan verzadigd vet en vleeswaren met een verborgen vetgehalte.

Krijgt u genoeg proteïnen binnen?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) proteïnen is ongeveer 10-15% van de normale inname aan kcal. Vertaald is dat ongeveer 55 g proteïnen voor mannen en 45 gram voor vrouwen. Bij sporters en dan vooral krachtsporten kan het aantal gram eiwitten verhoogd worden tot zelf 1.5 gram per kilo lichaamsgewicht.

Goede bronnen van proteïnen

Proteïne poeders gemaakt van soja, wei (uit melk) of eiwitten kunnen toegevoegd worden aan ander voedsel om het proteïne gehalte een boost te geven.