Voeg een competitief element toe aan uw sport

18 november 2012 - 11:32 Sport

Bewegen en actief zijn is al leuk op zich maar door een competitief element toe te voegen kan het nog leuker worden. Als je het gevoel hebt dat je een nieuwe uitdaging zoekt, of als het zelfde rondje lopen saai begint te worden, is het tijd voor een nieuwe uitdaging. Misschien is competitie een optie?

Het maakt niet uit hoe fit je bent, er zijn competities voor alle niveau's om uw competitieve geest aan te wakkeren. Je kunt bijvoorbeeld ook een vriend of een familielid uitdagen voor een fietsrit of je kunt bij een zwemteam gaan. Hieronder wat tips om een 5 km wedstrijd te lopen, deze tips kunnen ook op andere sporten toegepast worden.

5 km is het ideale wedstrijd type voor verschillende fitheidsniveau's. Voor mensen met een zwakke conditie is het een hele uitdaging op zich om die 5 km te lopen, lang de andere kant is het voor getrainde sporters een uitdaging om de 5 km zo snel mogelijk te lopen. Als je nu een topatleet bent, op een loopband loopt of enkel in het weekend loopt, focussen op 5 km lopen of wandelen is een haalbaar doel.

Ben je klaar voor competitie? Hieronder vier vragen.

Is mijn huidig trainingsschema het beste voor mij?

Een trainingsschema is iets persoonlijks dat je naar je eigen noden moet aanpassen. Je moet je eigen sterke en zwakke punten leren herkennen en je training hier op aanpassen.

Voorbeeld: Als je constant stijve hamstring spieren hebt, kan je wat meer tijd besteden aan stretchen.

Hoe moet mijn lichaam presteren voor mijn sport?

Hoe je moet training is ook afhankelijk van welke wedstrijd je wilt lopen. Een lange afstand lopen vraagt bijvoorbeeld een heel andere training ten opzichte van een sprintje.

Voorbeeld: Bij het lopen van 5 km gebruik je voor 80% het aërobe en voor 20% het anaërobe systeem van je lichaam trainen. Wie enkel op het aërobe traint zal minder goed presteren dan wie op beide traint. Zo kan je bijvoorbeeld nog net voor de finish een sprintje lopen om je concurrentie te verslaan.

Voel ik mij energiek voor en na een training?

Als je een uithoudingssport beoefent, is het belangrijk dat je de juiste voeding eet zodat je snel kunt herstellen na een trainingssessie. Net zoals een auto kun je niet zonder brandstof vallen, met een lege tank kan je geen wedstrijd lopen. Als je je voorbereid voor een wedstrijd is het belangrijk dat je goede koolhydraten en proteïnes consumeert. Voorbeeld: Rebuild endurance van Herbalife.

Ben ik goed uitgerust?

Het juiste materiaal kan je prestaties sterk verbeteren. Als je begint met een nieuwe sport zorg je er voor dat je je comfortabel en (indien nodig) beschermd voelt. Eens je vertrouwd geraakt met de sport is het interessant om een betere uitrusting te kopen zoals bijvoorbeeld een hartslagmeter of betere loopschoenen.