Hoeveel calorieën mag je spenderen aan bijgerechten?

07 juli 2012 - 19:25 Voeding

Let op met welke bijgerechten u kiest. Uienringen, frieten en koolsla doen de calorieteller snel stijgen. Ga ook spaarzaam om met dipsausjes!

Bijgerechten kunnen er al snel voor zorgen dat uw hoofdmenu plots dubbel zoveel calorieën telt. 

Hieronder een lijstje van bijgerechten en hun calorieën:

  • Frieten - 400 kcal (portie bijgerecht), dit is ongeveer 100 calorieën meer dan een broodje.
  • één uienring - 80 kcal, Uien zijn gezond maar indien gefrituurd als uienring toch mee opletten. Als je de uienring ook nog in een sausje dipt loopt het aantal calorieën verder op. Tel uienringen niet mee als een groente, hiervoor zijn ze te ongezond.
  • Een salade op die mayonaise bevat (zoals een pasta slaatje of koolsla) bevat al snel meer dan 200 kcal. Niet omdat de pasta of de sla ongezond zijn, maar omdat de mayonaise een caloriebom is.
  • Lookbroodjes voor bij de pasta - 200 kcal. Omdat het broodje meestal met een grote portie boter gebakken wordt.
  • 1 gebakken aardappel (die ongeveer even groot is als een computer muis) bevat 150 kcal, valt dus goed mee indien u niet teveel sausjes gaat eten er bij.

Indien u een caloriearm bijgerecht wilt eten, dan eet u best groenten. U bent vrij om te kiezen welke groenten u eet, zolang u ze niet mengt met mayonaise, boter of andere dressings. Een lichte salade of verse soep kunt u ook als bijgerecht eten. Indien u voor een gezond bijgerecht kiest zal u ongeveer 3 keer minder calorieën binnen spelen dan de ongezonde alternatieven.