Hoe calorieën beperken op restaurant?

07 februari 2013 - 20:58 Voeding

Met enkele eenvoudige tips kan je het aantal calorieën dat je naar binnen werkt tijdens een restaurantbezoek heel wat verminderen. 

Een dertigtal jaren geleden, gingen we zelden op restaurant. Dit werd enkel gedaan bij speciale gelegenheden. Vandaag gaan we echter regelmatiger uit eten, vandaar dat het beperken van de calorie inname op restaurant een positieve invloed kan hebben op uw gewicht.

Honger krijgen tijdens het wachten

Op restaurant kan het een tijdje duren voor je uw maaltijd krijgt. Daarom geven vele restaurants al stokbrood met boter of nootjes. Helaas bevatten die dingen heel wat calorieën. Om te voorkomen dat je honger krijgt, kan je op voorhand al een stuk fruit of een potje yoghurt eten.

Gespaarde calorieën: 150 (2 stukken stokbrood + boter) tot 300 (nootjes / chips)

Drank

Cocktails, win, frisdrank en andere zoete dranken vullen niet, ze zorgen er enkel voor dat je uitzet. Vraag in de plaats om water of dranken zonder suiker of alcohol.

Gespaarde calorieën: 100 (glas wijn) tot 200 (glas frisdrank).

Sauzen

Als je een potje saus krijgt hoef je dat niet perse leeg te eten. Een goede manier om te genieten van de saus zonder er te veel van te eten is de volgende: Steek je vork in het potje saus en neem vervolgens een stuk voedsel met deze vork. Zo heb je de subtiele smaak van de saus zonder dat je er te veel van eet.

Gespaarde calorieën: 100 tot 200

Eet vis

De meeste mensen weten dat ze meer vis zouden moeten eten, maar thuis komt het er niet van. Enerzijds omdat men niet weet hoe vis klaargemaakt moet worden, anderzijds omdat het het huis doet stinken... twee goede redenen om het wel te eten als je op restaurant gaat! En nog een derde reden: Als de vis gegrild of geroosterd is, bij voorkeur niet gebakken, zal je minder calorieën eten vergeleken met vlees. Vis bevat minder calorieën dan rood vlees.

Gespaarde calorieën: 200

Probeer als eerste te bestellen

Zorg ervoor dat je als eerste bestelt. Als je een goed idee hebt over wat je gaat eten, kan je niet meer van gedacht veranderen eens je besteld hebt. Anders loop je de kans om verleid te worden door de bestellingen van uw tafelgenoten. Als je een dessert eet, bestel dan fruit. Voordat iedereen zijn taart en pannenkoeken begint te bestellen.

Gespaarde calorieën: 300 (stuk cake) tot 1000 (groot stuk taart met ijs)