Blijf fit deze winter

10 februari 2019 - 21:42 Sport

Fitness en training kunnen als een te grote uitdaging klinken, dus daarom moeten we ons ertoe zetten actiever en fitter te worden. Dat kan al door het toevoegen van eenvoudige stretches of een korte wandeling. Elke beweging is beter dan geen enkele beweging. Als je niet fit bent, dan hoef je niet meteen voor het maximale te gaan. Laten we daarom simpel ‘actie’ ondernemen door op welke manier dan ook ‘actief’ te zijn, iedere dag weer.

Verantwoording

Jij weet dat je moet trainen. Ik weet dat je moet trainen. Voeg training toe aan je dagelijkse to-do-lijstje en doe iedere dag iets actiefs. Als je een minuut stretcht voor het ontbijt, schrijf dat dan op. Als je naar het eind van de straat loopt, schrijf dat dan op. De kans is groter dat je gaat trainen als je jezelf verantwoordelijk houdt voor je acties en na vijf dagen heb je zo al minstens vijf minuten inspanning gehad om dat aan te tonen. Je bent misschien nog niet bovenaan de berg, maar je kunt wel zien dat je een begin hebt gemaakt!

Analyseer

Kijk naar je planning en zie waar er tijd is om actief te zijn. Ben je van mening dat je nergens twee uur de tijd hebt om naar de sportschool te gaan, je om te kleden, te trainen,
je weer om te kleden en naar huis te gaan? Ok, begin dan klein. Kun je wel een minuut vrijmaken voor het ontbijt of twee minuten na het werk?
Net zoals je niet met halsbrekende snelheid zou beginnen een berg te beklimmen, zo kun je ook zelf langzaam maar zeker actiever worden. Vind ergens een paar minuten om te stretchen. Raak het plafond aan of draai je nek enkele malen en geniet van het gevoel. Probeer dit na verloop van tijd op te bouwen van twee minuten actie naar 5 minuten.

Haal adem

Voor mij persoonlijk was mijn dalende fitnessniveau gekoppeld aan een drukke levensstijl en stress. Dat heeft me geleerd dat het goed is om de tijd te nemen om adem te halen. Haal op dit moment, nu je dit leest, diep adem en voel je borst omhoog komen. Adem nu langzaam uit. Probeer alle lucht uit je longen te blazen. Nadenken over je ademhaling kan ons helpen focussen. Ga dus op zoek naar iets dat je iedere dag doet en gebruik dat om je eraan te herinneren om tot rust te komen met diepe ademhaling en daar ook van te genieten. Je kunt bijvoorbeeld diep ademhalen als je wacht tot je koffie gezet is of als je je planten water geeft. Ik doe het als de kinderen uit de auto klauteren om naar school te gaan, zodat ik een moment tot rust kom voordat ik weer wegrijd en de volgende taak van de dag op me wacht. Je zult niet ver de berg op komen als je de tijd niet neemt om adem te halen en je voortgang te evalueren.

Pauzeer

Neem even pauze. We zijn allemaal druk en hebben het gevoel dat we gewoon nooit even de tijd hebben. Maar weet je zeker dat je niet ergens vijf minuten pauze kunt nemen van wat je aan het doen bent? Het is misschien moeilijk te geloven, maar je productiviteit kan juist omhoog gaan als je even afstand neemt. Een korte pauze om van de ene kant van de kamer naar de andere te lopen of om even naar buiten te gaan, kan je helpen je focus weer terug te krijgen en dat moment van actie te ondernemen. Als je een moment de tijd neemt om door je werkplek te lopen, vergeet dan niet om dat op te schrijven. Iedere stap brengt je een stukje verder die fitnessberg op.

Balans

Het is waarschijnlijker dat je je dagelijkse actie volhoudt als je balans kunt vinden tussen je nieuwe activiteiten en je dagelijkse behoeften. Je moet nog steeds al je klussen doen, je sociale kring aandacht geven en al die andere dingen uit je dagelijkse leven doen. Niemand wil saai zijn, dus vind de juiste balans. Dat betekent dat je meer actie moet ondernemen dan dat je al deed, maar drijf het niet te ver door zodat je je activiteiten niet vol kunt houden. Om helemaal bovenaan die fitnessberg te komen, moet je een goed tempo bepalen.

Verandering

Er zal geen verandering plaatsvinden als je daar zelf niet voor zorgt. We kunnen het allemaal wensen en hopen en dromen, maar we zullen niet fit worden als we zelf die eerste stap niet zetten. Je moet iedere dag weer eerlijk zijn tegenover jezelf. Als er een dag voorbijgaat zonder dat je een actiemoment hebt gehad, begrijp dan dat je niet bezig bent de berg te beklimmen. Dan sta je stil of rol je zelfs weer terug de berg af.

Toewijding

Geen van mijn ABC’s zal helpen als je jezelf niet toewijdt om actie te ondernemen. Ik hoop dat je gemotiveerd wordt als je dit leest. Gebruik dat gevoel dan ook meteen: zet jezelf aan tot beweging, strek je armen of haal diep adem en probeer je tenen aan te raken. Als je echt gemotiveerd bent geworden, ga dan iets meer bewegen en merk dat je begint te glimlachen! Zet nu je bent begonnen iedere dag een paar stappen extra de berg op. Binnen korte tijd zal je terug kunnen kijken en zien hoe hoog je al bent gekomen.