Bewegen op kantoor met deze 3 oefeningen

18 januari 2014 - 16:56 Sport

Zit u hele dagen achter uw bureau? Dat is niet zo vreemd, want met de technologie van tegenwoordig kunt u bijna iedere taak van achter uw PC volbrengen.  Onze levens vereisen minder beweging dan ooit, maar ons lichaam is gemaakt om te bewgen en moet ook iedere dag bewegen.

Technologie stelt ons in staat om efficiënter te werken, maar ons lichaam betaalt daar de prijs voor. Als u niet beweegt kunt u zich vermoed, stijf en pijnlijk voelen. De werkplek is er vaak niet op gemaakt om te bewegen, maar laat me enkele tips met u delen zodat u gedurende de dag toch actief kunt zijn en zich energiek en goed kunt voelen.

U moet proberen in totaal dertig minuten inspanning in uw dagelijkse routine te krijgen. Dat hoeven geen opeenvolgende dertig minuten te zijn, maar iedere vijf minuten die u kunt inpassen zullen u helpen. Onthoud dat vijf minuten niet veel lijken, maar het is beter dan nul minuten.

Chair squats

http://www.youtube.com/watch?v=IRhFRdxExv0

Ga voor uw bureaustoel staan met uw voeten op schouderbreedte uit elkaar en doe net alsof u gaat zitten. Als uw achterste de zitting licht aanraakt gaat u weer staan en herhaalt u de oefening. Zorg er wel voor dat u de wieltjes van een verrijdbare stoel vastzet! Deze oefening zal uw onderlichaam vormen en kracht geven

Triceps dips op je stoel

http://www.youtube.com/watch?v=tKjcgfu44sI

Plaats de handen op de stoel voor ondersteuning en loop met uw voeten naar voren tot uw dijen parallel met de vloer zijn en de knieën gebogen zijn. Buig de armen bij de ellebogen en beweeg uw lichaam naar beneden. Buig uw ellebogen naar achteren toe en niet naar de zijkant, ga een tiental centimeters omlaag, waarbij u uw lichaamsgewicht ondersteunt met uw armen en duw vervolgens terug naar de startpositie. Deze oefening zal de triceps aan de achterkant van uw armen versterken.

Chair ab

http://www.youtube.com/watch?v=RhBR4EO51gU

Hier bestaan verschillende variaties op.

Werk aan uw six-pack vanuit uw stoel door te gaan zitten in een juiste zithouding met rechte rug. Plaats uw handen achter uw hoofd en til een knie op naar de borst terwijl u een crunch maakt, waarbij de elleboog van de tegenovergestelde arm naar de knie toe beweegt. Deze oefening zal uw kern verstevigen.

Wees voorbereid

  • Neem uw sportschoenen mee naar het werk zodat u een stevige wandeling tijdens de lunch kunt maken of oefeningen tijdens de koffiepauze kunt doen.
  • Neem iedere dag een weerstandsband mee naar het werk. Ze zijn licht van gewicht, veelzijdig en zullen u helpen eenvoudige maar effectieve krachtoefeningen op het werk te doen.
  • Kijk of het mogelijk is uw stoel voor enkele uren per dag te vervangen door een stabiliteitsbal. Het zitten op zo'n bal dwingt u uw core spieren te gebruiken en een goede houding aan te nemen.
  • Enkelgewichten zijn goed voor het doen van beenoefeningen aan het bureau.

Extra: Stretchen aan het bureau

Verminder stress en verlicht pijnlijke spieren door simpele strekoefeningen in uw stoel.

Strek van het hoofd tot de tenen, beginnend bij de nek

  • Beweeg uw hoofd langzaam naar een schouder
  • Houd gedurende tien seconden vast
  • Wissel van kant

Maak vervolgens de schouders losser

om van de pijn af te komen, flexibiliteit te verhogen en kracht toe te laten nemen.

  • Rol beide schouders in een cirkelbeweging naar boven.
  • Rol beide schouders in een cirkelbeweging naar achteren.
  • Herhaal tien keer.
  • Strek uw polsen om klaar te zijn voor het computerwerk.
  • Strek een arm uit met de palm van de hand naar onderen.
  • Trek de vingers met de andere hand naar beneden.
  • Houd vast gedurende drie seconden.
  • Trek vervolgens de vingers omhoog.
  • Houd vast gedurende tien seconden.
  • Herhaal en wissel de armen en handen drie keer af.

Benen

Verlicht het vermoede en lusteloze gevoel dat u in uw benen krijgt door het strekken van de enkels en kuit.

  • Houd een voet met gestrekt been boven de vloer.
  • Buig uw enkel zodat de tenen omhoog wijzen.
  • Buig uw enkel zodat uw tenen omlaag wijzen.
  • Doe dit tien keer en herhaal met het andere been.
  • Maak vervolgens een cirkeltje met uw tenen, eerst met de klok mee, daarna tegen de klik in.
  • Verander van voet.