Hoe bestellen op restaurant ... zonder te veel te eten

13 mei 2013 - 20:32 Voeding

Uit eten hoeft geen dieetramp te zijn. Hier zijn vijf tips die je kunnen helpen om de calorieën te beperken.

Probeer je schema aan te houden

Eet je normaal gezien vooral groenten en proteïnes? Probeer dat dan ook op restaurant te doen. Laat in dat geval pasta links liggen en kies voor een hoofdgerecht met gevogelte of vis en groenten.

Kijk hoe het voedsel klaargemaakt wordt

Als er op de menukaart staat dat de voeding "crispy", "krokant" of "goudbruin" gemaakt is staat dit synoniem voor vettig en gefrituurd. Kies in de plaats voor gebakken, geroosterd of gegrild.

Met wat wordt het geserveerd

Welke sauzen of groenten worden er geserveerd? Zijn het sauzen op basis van boter? Of is het een saus op basis van tomaten of wijn? Je kunt ook vragen om de saus apart te serveren zodat je de hoeveelheid kunt beperken. Hetzelfde geldt voor salade dressings. De meeste gerechten bevatten ook meestal aardappelen en frieten, vraag in de plaats hiervan om een dubbele portie groenten. 

De grootte van de portie

Veel restaurants weten dat hun klanten niet met een knorrende maag naar huis willen, daarom word er veelal te veel voedsel geserveerd. Als je dieet zijn die porties waarschijnlijk groter dan je zou willen. Vraag de ober of hij een kleinere portie kan serveren, zodat je niet aan de verleiding hoeft te weerstaan. 

Vraag iets anders

Wees hier wel redelijk en vriendelijk. Je kunt niet verwachten dat een restaurant zijn hele menu kan herschikken maar een andere saus of een groente in plaats van een aardappel zou toch moeten kunnen.