Aan de slag met Samantha Clayton

08 juni 2013 - 17:59 Sport

Samantha Clayton, voormalig Olympisch atlete deelt haar tips over het vrijmaken van tijd voor regelmatige training. Nadat ze Engeland vertegenwoordigde tijdens de Olympische spelen in 2000, werd voormalig sprintster Samantha Clayton gecertificeerd trainer van de AFAA (Amerikaanse aerobics- en fitnessbond- en de ISSA (Internationale sportwetenschapsbond), evenals trotse moeder van vier kinderen en met een graad in de toegepaste chemie.

Nu legt Samantha uit hoe regelmatig trainen kan helpen bij het voorkomen of het beheersen van een breed scala aan gezondheidsproblemen en deelt ze handige tips met ons over hoe u tijd kunt vrijmaken om een evenwichtig en actief leven te leiden.

Veel mensen associëren een actieve levensstijl met te hard werken en geven al op voordat ze ook maar begonnen zijn. Maar actief bezig zijn hoeft niet veel van u te vergen. "Een blokje om gaan of even naar het bureau van een van uw collega's lopen zorgt er al voor dat u even uit uw stoel komt." zegt Samantha. Zoek het niveau van activiteit dat op dit moment goed is voor uw lichaam. Zet uzelf er vervolgens toe om het activiteitsniveau te verhogen, uw lichaam zal zich ieder paar weken aanpassen en u zult geïnspireerd worden om er nog een stapje bovenop te doen: training!

Volgens Samantha bent u niet aan het trainen als u makkelijk kunt praten tijdens de uitvoering van een activiteit; u bent dan slechts actief bezig. Als u echt fit wilt worden, neem dan enkele dagen per week krachtigere en gestructureerde activiteiten op in uw schema om de voordelen voor de gezondheid te verhogen.

Trainen wordt vaak uitgesteld omdat men denkt dat het te moeilijk is, men te zenuwachtig is of simpelweg niet weet hoe te beginnen. "Ik wil u laten zien hoe gemakkelijk het kan zijn." zegt Samantha.

Samantha's tips om u op weg te helpen

  1. Stel uw wekker 30 minuten eerder in en druk niet op de snooze-knop!
  2. Pak uw trainingskleding in en neem deze mee naar uw werk.
  3. Blijf gemotiveerd door een vriend of collega te vragen om met u mee te doen.
  4. Als u geen volle 30 minuten tot uw beschikking heeft, del de training dan op in kleinere delen.