4 creatieve manieren om fit te blijven

24 maart 2019 - 21:22 Sport

Ben je je sportroutine beu? Probeer eens één van deze 4 creatieve manieren om op en top fit te blijven!

Fusion fitness

Veel trainers weten dat een goed opgebouwd fitnessplan de sleutel is tot succes en bestaat uit verschillende elementen, waaronder cardiovasculaire training, krachttraining, training voor het uithoudingsvermogen en voor flexibiliteit.

Het zal interessant zijn om te zien hoe fitnessprofessionals deze elementen combineren tot leuke programma’s om voortgang te boeken. Voorheen werden veel “fusion”-lessen en -programma’s ontwikkeld die verschillende fitnesselementen combineerden tot sessies van 20-45 minuten. Denk aan yoga-krachttraining, Pilates-yoga, cardio-krachtraining, fietsen gecombineerd met yoga, etc.

Momenteel is een combinatie van twee formats (Pilates + boksen = Piloboxing) erg populair en deze wordt waarschijnlijk uitgebreid tot drie of meer gecombineerde formats. Hoe dit zich ook verder zal vormen, de benadering om stijlen samen te voegen is enerverend en zal zich in het nieuwe jaar zeker voortzetten.

Praktische banadering

Functionele training die gebruik maakt van het lichaamsgewicht en daarmee ‘back-to-basics’ gaat, heeft veel mensen het afgelopen jaar geholpen weer in vorm te geraken. De introductie van High Intensity Interval Training (HIIT) is een groot succes gebleken voor mensen die een druk schema hebben en hun trainingstijd moeten maximaliseren zonder, of met slechts weinig, hulpmiddelen.

Het idee van eenvoudige, ‘back-to-basics’ fitnessroutines zal zich voortzetten, aangezien deze workouts bijna overal gedaan kunnen worden in een korte tijdsduur.

Race crazy

Wedstrijden, zoals grootschalige 5 km runs, mud runs, obstacle runs en triatlons zullen in het nieuwe jaar nieuwe fitness enthousiastelingen aantrekken. Deze evenementen worden steeds betaalbaarder en aan veel evenementen zijn gratis trainingsgroepen gekoppeld om je te helpen trainen voor een volgend evenement. Je inschrijven voor een wedstrijd is een heel goede manier om je toegewijd en gemotiveerd te houden en zo je fitnessniveau te verbeteren.

Online fitness

Voor de meeste mensen zijn de tijden voorbij dat ze drie dagen per week, een uur per keer, naar de sportschool gaan en iedere keer een andere spiergroep trainen. Het leven is te druk en mensen hebben het geduld niet meer voor dergelijke tijdsverplichtingen.

Gemiddeld genomen willen we in een korte tijd onze inspanningen maximaliseren met inspanningen van hoge intensiteit op de meeste dagen van de week. Mensen beginnen steeds meer hun focus te leggen op een dagelijkse routine van 20-30 minuten.

Daardoor zal het gebruik van technologie en efficiënte online fitnessprogramma’s blijven groeien. Ik stel me voor dat meer en meer mensen hun smartphones zullen gebruiken om korte routines te doen voor het hele lichaam.